Namn: Lösen:

Sv: Njej!

(Läst 355 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Hej,
i och med att du har en Canon S60, behöver du inget rödfilter, UW-programläget lägger bland annat till rött i bilden. Peronligen använder jag aldrig rödfilter, kanske för jag aldrig ägt något, har tidigare använt Canon och till helt nyligen Sony W-7, som saknar UW program, och nu Olympus SP-550 UZ, de flesta digital kameror erbjuder egna inställning eller kan du använda andra befintliga program än UW-programmet med kanon bra reslutat.
Tag med en vit skiva, finns speciella, bl.a från PADI, för undervattens bruk, med röd, orange, gul, grön och blå fält indelning på ena sidan, lär dig snabbt och lätt att ställa in vitbalansen, och gör det ofta.
Prova t.ex kamerans alternativa program t.ex, för starkt solljus, det dämpar reflexer, för solnedgång, det lägger till både blått och rött och faktiskt en del vitt, vilket ger bra kontraster och fina färger osv, testa dig fram och lär dig kameran istället för att kompensera med filter.

Jag tycker personligen att det finns för många nackdelar med filter vare sig det är ett fast eller ett du kan ta av och sätta på. Det fasta filtret ger dig inga alternativ, det andra kan ge luftbubblor mellan hus och filter och man ser inte det slutliga resultatet förrän man är tillbaks på land. Jag har sett bilder som en kund tog på en valhaj på grunt vatten med rödfilter, den var svagt rosa med röda prickar och det går inte att ändra med något program, och jag lovar ingen tänker på om man har filter eller ej när en valhaj kommer.

Ett råd hur du skall prova dig fram, sitt hemma och ta kort av samma motiv i normalt dagsljus med olika inställningar, både personligt gjorda inställningar och färdiga program.
Skriv ner på ett papper för varje kort vad du haft för inställning, ladda ner bilderna i datorn och kolla in i detalj (blås upp bilden) vilka färg nyanser du har, du ska sträva efter inställningar som dämpar den gröna färgen, lyfter den röda och gör den blå blåare, inte mörkare blå inte ljusare blå bara blåare, det låter knepigt men är skit lätt, du kommer att förstå vad jag menar när du blåser upp bilden. Lägg dom 2 inställningar som kommer närmast det jag skrev om färger på minnet eller skriv ner dom på baksidan av vitbalans skivan och du e' hemma + att du har UW-programmet, men som jag skrev använd vitbalans skivan med jämna mellanrum.

Om du har ACDsee Photomanager eller PRO, kan du också leka med färgförändringarna rött, grönt och bått och då ser du ännu tydligare vad jag menar.
Har en del foton i mina album som du kan kolla, inte ett enda foto med röd filter.

Ha en bra resa och lycka till
Hogge

Hakan Larsson
Hakan Larsson 2007-09-29 12:47:15
417 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg rödfilter. Lars-Ivar Westgaard 2007-09-29 02:28
svara Sv: rödfilter.Pelle Macs2007-09-29 06:47
svara Njae...Henrik L Jonsson2007-09-29 09:15
svara Sv: Njej!Hakan Larsson2007-09-29 12:47
svara Sv: Sv: Njej!Svante Setterkrans2007-09-29 14:29
svara Va?Henrik L Jonsson2007-09-29 15:12
svara Sv: Va?Christian Almquist2007-09-29 21:27
svara Sv: Va?Tobias Ljunggren2007-10-01 22:11
svara Sv: Sv: Va?Henrik L Jonsson2007-10-02 08:13
svara Sv: Sv: Njej!Jakob Selbing2007-09-30 20:43
svara Sv: rödfilter.Christian Almquist2007-09-29 21:23