Namn: Lösen:

Så det kan bli...

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Härom kvällen var jag och två vänner till mig ute för att unna oss ett trevligt och avkopplande kvällsdyk mitt i veckan. Jakten på nya spännande dykmål är ju dessutom ett moment jag gärna vill ägna mig åt. Alla som någon gång varit med i sökandet efter ett vrak vet vad jag talar om, just det där ögonblicket när siluetten träder fram ur dunklet, adrenalin.

Nåväl, jag hade fått ett tips om att det skulle finnas ett gammal dagbrott ute på Oxön (södra Stockholms skärgård). Jag förklarade för mina vänner att det var bara genom hör sägen, si informationen varknapp.

Med kartor i högsta hugg satte vi av söder ut från Stockholm, väl framme vid färjan över till ön (vilket kostade 50:- tur och retur) kontrollerade vi att det skulle gå en färja tillbaka, som vi skulle kunna hinna med. jo då 22:30 skulle det gå en. Bredvid anslags tavlan satt en informations skylt om ön och det gamla kalkbruket, dessutom en karat över ön vilket under lättade för vårat sökande efter dagbrottet.

Väl på ön hittade vi snabbt till vatten hålet, mmm nog var det ett vatten hål alt...
Stora gul svarta skyltar mötte oss om att dagbrottet var en vattentäckt, jag kan nu inte beskriva hur frustrerade vi blev då vi bara kunde se det så klara vattnet mitt framför våra näsor. Snacka om att bli snuvade på konfekten...

På en anslagstavla kunde vi läsa svart på vitt att dagbrottet blev fyllt med färskvatten 1974 och har fungerat som vattentäckt sedan dess. Visst var vårat dyk på den alternativa platsen okej, samt de två Älgarna, räv och grävling vi såg på Botkyrkolandet rogivande. Men jag kan bara berätta att jag drömmer fortfarande om att få kliva ner i det så enormt klara vattnet

SUCK !

Mikael Carling
Mikael Carling 2001-07-17 04:24:00
307 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Det finns inga svar på detta meddelande
«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: