Namn: Lösen:

Så trött på denna vrakpolitik ! Jag anser !!!

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Ber först om ödmjukaste ursäkt om ngr felgrodor smygit sig in, dessa beror inte på att jag inte kan stava utan att jag skriver snabbt utan att korrekturläsa !

Tänk efter nu ordentligt innan ni svarar om ni nu gör det *ler*

Lösafynd kontra saker som sitter fast.... Jag plockar upp lösfynd, men inte fasta föremål !

Om ni dyker på ett vrak, som ni själva upptäckt eller ett vrak flera andra dykt på tidigare....skulle ni inte "handen på hjärtat" om ni upptäckte en massa guldtackor, mynt, smycken...etc på detta vrak ni upptäckt alt. andra dykt på men inte tagit upp alt. inte upptäckt. Plockat upp dessa föremål för vidare transport "förhoppningsvis" till polismyndighet eller annan likvärdig instans t ex (sjö historiska)....Poängen är självklar för mig, jag hade plockat upp guldtackorna, mynten, smyckena....för i min värld "fantasi" så hade jag tagit för givet att dykare nummer två hade tagit dessa föremål annars...långsökt ...visst !

Men en tanke........

Visst jag försöker inte råna en bank med samma tanke att någon annan kanske rånar den före mig :-)

Men ! Jag plockar faktiskt upp en tusenlapp om jag hittar den på marken/trottoaren,,,för vidare transport till närmaste polisstation, precis samma sak jag skulle göra om jag hittade guld, silver och andra dyrbara ting från havets botten som går under "benämning" lösfynd, dvs sakerna är inte fastskruvade etc....!

Detta säger sig själv, människan är av naturen inte sådan att vi låter saker som vi tycker är naturliga gå oss förbi, vi är alla olika ! Det finns djuraktivister som absolut inte kan tänka sig äta dess föda, det finns religioner, det finns lagar som är annorlunda länder i mellan...vad jag vill säga vi är olika ! Därför går myndigheter/staten in för att visa vad som gäller via lagstiftning och i korta drag gör det som vi "handen på hjärtat" själva skulle göra till en viss % dvs plocka upp "lösfynd" som annars skulle göra att frestelsen blir för stor för gemene man....

Kolla upp ex.........skeppet Kronan.............det finns spaltmeter där vrak genom myndighetens försorg plockat upp, guld, mynt och juveler....för att antingen bevara dessa föremål på ngt museum eller liknande, och varför låter inte myndigheterna/staten dessa "lösfynd" få ligga där på havets botten tror ni ?

Jag skulle aldrig i min vildaste fantasi slita loss ngt från ett vrak eller korall...men däremot om jag såg en korallbit som låg helt fritt på botten skulle jag plocka upp den, likaså en död sjöstjärna/häst...för att höra om möjligheten fanns att ngt museum eller likande ville ha denna "döda" korallbit alt döda sjöstjärna/häst...samma sak hade jag gjort om jag upptäckte en guldlass eller dyl.....SE vad som hände med det sk Champagnevraket....inte blev man så upprörd varför dessa konjaks pavor etc, skulle bärgas....eller blev vi ? Eller när flygplan hittas,,,varför ska dessa plockas upp så att andra dykare inte ska få chansen att få dyka på dessa fynd...politikerna och staten har förlänge sedan ansett att denna händelse är utagerade, men ser i efterhand att när professionella personer "dykare" som finner dessa saker som politiker antingen förnekat eller förvanskat, ja då ska dessa fynd plockas upp.....har ni sett Estonia filmen, visst kan man bli påverkad lätt, eller ?

Til syvend o sist...

Låt tusenlappen ligga kvar på trottoaren, förbipasserande kanske också vill titta på den !

Som jag sagt innan vi är alla olika, låt oss vara detta ! Vi är alla skyldiga att känna till lagen, men vem har inte plockat ngt från en container någon gång, dessa fynd tillhör faktiskt container uthyraren alt ägaren till containern, vem har inte gått in i ett grovsoprum och hittat ngt som man vill ha, dessa fynd tillhör fastighetsägaren alt den som lämnat "godset" i soprummet, men av någon anledning ångrat att man "kastat" det sk. godset...listan kan göras lång.

Lagen ska följas, men då även på land !

Jag kan med "handen på hjärtat" säga att jag hittat en byrå i en container, den fick jag av polis faktiskt direkt, de ville inte ens ta emot den ! Sedan hittade jag en fin resväska i ett soprum, denna resväska fick jag efter tre månader från polisens hittegods avdelning....Nu !!! Tror jag inte jag skulle få guldtackor, mynt alt smycken jag hittar på havets botten... Men jag tror på fullaste allvar att dessa fynd jag skulle plockat upp bättre hamnar hos myndigheten/saten så de får avgöra var de ska placeras mot alt två ! Att nästa dykare upptäcker samma fynd jag gjort........

Tror ni fynden får ligga kvar för att njutas av näst följande dykare ?

Kramar........

Johan Bengtsson
Johan Bengtsson 2004-11-15 23:42:09
18 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Så trött på denna vrakpolitik ! Jag anser !!! Johan Bengtsson 2004-11-15 23:42
svara Sv: Så trött på denna vrakpolitik ! Jag anser !!!Johan Bengtsson2004-11-15 23:47
svara Sv: Sv: Så trött på denna vrakpolitik ! Jag anser !!!Göran Runa2004-11-16 04:44
svara Sv: Sv: Sv: Så trött på denna vrakpolitik ! Jag anser !!!Jonas Rydin2004-11-16 05:12
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Så trött på denna vrakpolitik ! Jag anser !!!Kent Bengtsson2004-11-16 07:38
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Så trött på denna vrakpolitik ! JaAnders Arnholm2004-11-16 08:26
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Så trött på denna vrakpolitik ! Jag anser !!!Jonas Pavletic2004-11-16 09:14
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Så trött på denna vrakpolitik ! Jag anser !!!Henrik Enckell2004-11-16 09:25
svara Annan syn på verkligheten eller annan verklighet?Martin Öhrling2004-11-16 10:21
svara Sv: Annan syn på verkligheten eller annan verklighet?Henrik Enckell2004-11-16 11:22
svara Sv: Sv: Annan syn på verkligheten eller annan verklighet?Martin Öhrling2004-11-16 11:42
svara Sv: Sv: Sv: Annan syn på verkligheten eller annan verklighet?Anders Arnholm2004-11-16 13:10
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Annan syn på verkligheten eller annan verklighet?Torbjörn Karlsson2004-11-16 14:31
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Annan syn på verkligheten eller annan verklighet?Anders Arnholm2004-11-16 16:20
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Annan syn på verkligheten eller annan verklighet?Torbjörn Karlsson2004-11-16 16:45
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Annan syn på verkligheAnders Arnholm2004-11-16 21:33
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Annan syn på verkligheTorbjörn Karlsson2004-11-16 21:41
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Annan syn på verkligheStaffan von Arbin2004-11-18 16:14
svara Jag måste hålla med HenrikPär Ahlgren2004-11-16 16:23
svara Sv: Jag måste hålla med HenrikHenrik Enckell2004-11-16 19:18
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Så trött på denna vrakpolitik ! Jag anser !!!Jonas Rydin2004-11-16 15:59
svara en fraga tillJonas Rydin2004-11-16 16:08
svara Sv: en fraga tillAnders Arnholm2004-11-16 16:33
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Så trött på denna vrakpolitik ! Jag anser !!!Henrik Enckell2004-11-16 19:33
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Så trött på denna vrakpolitik ! Jag anser !!!Johan Söderström2004-11-16 23:33
svara Tror det är besökare som inte sköter sig!Max Kjelstrup2004-11-17 18:13
svara Polariseringen Sthlm - Skåne/VästkustenPär Ahlgren2004-11-18 08:47
svara Sv: Sv: Sv: Så trött på denna vrakpolitik ! Jag anAnders Arnholm2004-11-16 08:24
svara Sv: Sv: Sv: Så trött på denna vrakpolitik ! Jag anser !!!Henrik Enckell2004-11-16 10:57
svara Sv: Sv: Sv: Så trött på denna vrakpolitik ! Jag anser !!!Fredrik Astlid2004-11-16 12:55
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Så trött på denna vrakpolitik ! Jag anser !!!Anders Arnholm2004-11-16 13:23
svara Helt otroligt! Jag delar Anders's åsikt.Pär Ahlgren2004-11-16 16:39
svara Sv: Helt otroligt! Jag delar Anders's åsikt.Anders Arnholm2004-11-16 21:27
svara Sv: Sv: Helt otroligt! Jag delar Anders's åsikt.Staffan von Arbin2004-11-18 16:26
svara Sv: Sv: Sv: Helt otroligt! Jag delar Anders's åsikAnders Arnholm2004-11-18 18:38
svara Sv: Sv: Sv: Helt otroligt! Jag delar Anders's åsikt.Henrik Enckell2004-11-18 21:55
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Så trött på denna vrakpolitik ! Jag anser !!!Staffan von Arbin2004-11-18 16:29
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Så trött på denna vrakpoliAnders Arnholm2004-11-18 18:40
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Så trött på denna vrakAnders Arnholm2004-11-18 18:40

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: