Namn: Lösen:

Sala Silvergruva öppnas för dykning

(Läst 3 813 gånger.)

Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Anmäl detta inlägg till våra moderatorer

Ända sedan jag som tioåring första gången besökte Sala Silvergruva har jag hyst en enorm fascination för denna plats, en fascination som har växt och växt ju fler besök jag gjort och ju mer jag lärt mig om gruvans historia.

När jag började dyka och dessutom sedan tidigare visste att det fanns vatten längre ner i gruvan än vad som var möjligt att ta sig som turist började planer, som så här i backspegeln känns sanslöst orimliga, att formas i huvudet. Det blev givetvis inte bättre när Deepsea släppte sin film från dykningarna i gruvan men vid det här laget hade jag en något mer sansad syn på vad som var rimligt utifrån min egen förmåga.

Drömmen släppte dock inte och under sommaren 2006 gick den i uppfyllelse efter kontakter med ledningen för Sala Silvergruva. Jag har tillsammans med en projektgrupp av Sala Silvergruva fått i uppgift att undersöka möjligheterna, om möjligt genomföra och därefter förvalta ett projekt som ska ge dykare tillgång till den fantastiska miljö som gruvan utgör. Under hela sommaren har mängder med dykningar genomförts med ett gemensamt syfte som kommer att gagna alla er som precis som mig har drömt om att någon gång kunna utforska undervattensvärlden i Sala Silvergruva.

Det är således med stor glädje jag har äran att presentera att dykning i Sala Silvergruva kommer att öppnas för allmänheten under januari 2007. Till att börja med i en ytterst begränsad skala, men under året kommer verksamheten att utökas även om tillfällena för externa gäster även fortsättningsvis kommer att vara ytterst exklusiva då teamet inte har någon möjlighet till stordrift.

Mer info om projektet och allt som rör dykningen i gruvan finns på
http://www.salasilvergruva.se/dykning
Detta är projektets formella informationskanal och här kommer fortlöpande mer information att publiceras.

Eventuella frågor som du inte får svar på via webbplatsen ställs lämpligtvis i denna tråd så att inte alla behöver skicka samma frågor till min stackars mailbox, men svaren kommer att publiceras i FAQ:n på webbplatsen eftersom du antagligen inte är ensam om just din fråga.

Sugen på att se hur gruvan ser ut?
Självklart finns en teaser producerad och vis av erfarenheten från när vi släppte filmen från Heweliusz för några år sedan har vi denna gång valt att använda i huvudsak Torrent-teknik.

Länkar till både hög- och lågupplösta versioner av filmen hittar du under mappen Multimedia
http://www.salasilvergruva.se/dykning

/Jonas "Dragan" Pavletic

Jonas Pavletic
Jonas Pavletic
2006-10-04 23:06:09
1 815 postningar

mail 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Sala Silvergruva öppnas för dykning Jonas Pavletic 2006-10-04 23:06
svara Vänligen rapportera om ni har problem med torrentJonas Eklöf2006-10-04 23:26
svara Sv: Vänligen rapportera om ni har problem med torrHåkan Wikström2006-10-05 00:21
svara Sv: Sala Silvergruva öppnas för dykningAndreas Fries2006-10-05 05:56
svara Sv: Sv: Sala Silvergruva öppnas för dykningHåkan Wikström2006-10-05 10:08
svara Sv: Sala Silvergruva öppnas för dykningMattias Bååth2006-10-05 09:49
svara Sv: Sv: Sala Silvergruva öppnas för dykningJonas Pavletic2006-10-05 10:10
svara Sv: Sv: Sv: Sala Silvergruva öppnas för dykningMattias Bååth2006-10-05 17:40
svara Sv: Sala Silvergruva öppnas för dykningMarko Jylhä2006-10-05 10:30
svara SportdykareMats Nordin2006-10-05 13:17
svara Sv: SportdykareJonas Eklöf2006-10-05 13:22
svara Sv: Sala Silvergruva öppnas för dykningJohan Svedström2006-10-05 13:21
svara Sv: Sala Silvergruva öppnas för dykningKim Davidsson2006-10-05 17:48
svara Sv: Sv: Sala Silvergruva öppnas för dykningStefan Hogeborn2006-10-05 20:34
svara Sv: Sv: Sv: Sala Silvergruva öppnas för dykningKim Davidsson2006-10-05 21:41
svara Uppspelning upp-o-ner och spegelvänd !!??Håkan Myrsell2006-10-06 18:43
svara Sv: Uppspelning upp-o-ner och spegelvänd !!??Jonas Wadsten2006-10-06 19:45
svara Sv: Uppspelning upp-o-ner och spegelvänd !!??Jonas Eklöf2006-10-06 21:30
svara Nedladdningsrekordet slaget.Jonas Eklöf2006-10-17 03:15

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: