Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Varför dör så många under kurs?
(Läst 537 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Hej!
Du skriver följande:
"Oavsett hur PADI gör och deras standards och riktliner ser ut så talar fakta ändå sitt tydliga språk. AOW-kurser i PADI;s regi är kraftig överrepresenterade i olycksstatistiken. Särskilt med parseparation som del av händelseförloppet. Jag tänker inte spekulera i varför det är så utan nöjer mig med enbart att konstatera att det är så. Därmed finns det inte heller något för mig att diskuterapå det områdes såtillvida någon kan föra fram ytterligare fakta som visar att rapporten är felaktig."
Nu tar vi det försiktigt. Fakta talar inte ett tydligt språk i detta fallet.
Fakta är att vi har en PDF fil med sammanställda datum och en beskrivning av händelsen. I vissa fall står det att en olycka skett under kurs.
Det är inte mycket till att tala ett tydligt språk.
Jag ska dra en jämförelse. Säg att en rapport visar att 80% av alla som ÖVERLEVER en flygplanskrasch har följt med på säkerhetsgenomgången.
Fakta talar då sitt tydliga språk att du borde följa med p åsäkerhetsgenomgången innan planet lyfter eller hur?
Problemet är att ingen kan intervjuva alla som DÖTT i flygplanskrascher.. Det kan ju vara som så att 100% av alla som DÖTT följde med på säkerhetsgenomgången..
Du kan inte dra så tvärsäkra slutsatser, från 11 enskilda händelser under 15 års tid, speciellt inte efter så lite info från dessa händelser.
Du har ju också bara dödsolyckorna presenterade. Om du hade statistik på ALLA Kurser, oavsett dödlig utgång eller inte.. då hade fakta kanske talat ett tydligt språk. Du vet ju inte ens hur många CMAS kurser som genomförts jämfört med PADI kurser.. Om det varit 10 000 PADI kurser och 500 CMASkurser så hade ju tex fakta talat sitt tydliga språk i detta fallet att CMAS kurserna var dubbelt så dödliga.. (10 padi kurser och 1 cmaskurs med dödsfall)
I detta fall talar fakta ett mycket luddigt sluddrande språk, som är väldigt svårt at tyda
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: