Sv: Sammanställning över omkomna sportdykare
(Läst 537 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Svenska Sportdykarförbundet har äldre material, men även detta har sina brister. Jag har dock använt mig av denna information i denna sammanställning.
I vissa avseenden kan jag ha förenklat, förkortat polisutredningar, haverirapporter allt för kraftigt vilket kan ha inneburit att fakta och omständigheter har förkortats/strukits bort.
Mina slutsatser från de polisutredningar Svenska Sportdykarförbundet har tagit del av (ca 50% av det totala antalet) är att
- Några av de som omkommit har gjort det därför att de inte har säkrat flytkraft i ytan innan de tagit ut doseringsventilen ur munnen.
- Endast ett fåtal har dumpat sitt viktbälte (ca 3%). Ett större antal övningar där vi dykare tränar på detta på ett säkert sätt borde dels införas i alla kurser och dels kanske övas på av oss färdigutbildade dykare.
- Om man drabbas av en parseparation har man mindre möjligheter och hjälp att lösa eventuellt uppkomna problem.
- Några har omkommit på grund av medicinska skäl. (Här ska man dock vara restriktiv med att dra slutsatser eftersom det kan vara vanskligt att bestämma omkomna dykares dödsorsaker.)
- Det kommer att vara svårt att nå en nollvision, även om det är ditåt vi strävar.
- Använd sunt förnuft, dyk inom din bevämlighetszon.
- Om möjligt dyk med en ytorganisation som kan bistå dig vid problem (räddningsdykare/ytbärgare). Förlita er inte på räddningstjänsten, polisen, kustbevakningen, marinen eller andra myndigheter.
Håkan Karlsson
Förbundssäkerhetsombud
Svenska Sportdykarförbundet
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: