Namn: Lösen:

Njaej ...

(Läst 510 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Hej Anders,

vi tar det på forumet så se vi om det finns något andra kan lära av mina erfarenheter. Själv dyker jag bara sidemount om jag inte kör Open Water-kurs eller (ibland) prova på-dyk. Jag har flera hundra sidemountdyk idag även om jag inte uppdaterat här på dykarna.

1) Fylla flaskor:

Om vi snackar vanliga rekreationsdyk - vilket är vad jag gör - dvs vi snackar endast två flaskor och inga stage- eller dekotankar, så är det oftast inte ens nödvändigt att fylla flaskorna varje gång, åtminstone inte till max. Med 50-60 minuter total dyktid så räcker två alu 80:or mer än väl, även om de är lite drygt halvfulla ...

Själv fyller jag alltid eftersom luften också är till för mina dykare (och det händer ibland att jag ger luft!) och det är onödigt att minska marginaler eller dyktid om jag är på en båt med 6-8 fill whips och duktig besättning. Vilket jag är till 99.9% (utan överdrift).

Givetvis så är det bra att kunna planera logistiken. Det är självfallet lättare om man har gjort det flera gånger veckan i knappt två år, och dessutom har en väl inarbetad båt.

I det här fallet så är det ganska klart att sidemountdykarna inte är riktigt så rutinerade som du kanske tror, och då är det lättare att diskutera gaslogistiken med dem.

2) Komma upp i RIB:en:

Här är det glasklara tecknet på att du inte alls har haft att göra med rutinerade sidemountdykare, sedan må de ha vilka sidemount-instruktörscert som helst. Du och jag vet att instruktörscert tyvärr nuförtiden inte alltid betyder så jädra mycket. Amatör som amatör.

Jag vet hur viktigt det är att komma upp i en båt i hård sjö. Jag kan garantera att jag kommer upp snabbare än någon annan dykare ombord i alla lägen. Varje gång. Utan överdrift.

Återigen så är det rutinen som spelar in. Flaskorna bör hakas av bak så fort det går på ytan och vid det laget man är vid båten så gäller det att haka av flaska ett och skicka upp, sedan flaska två. I samtliga fall så är det detta snabbare än singeltanksdykare som tar av sin rigg.

Om vi snackar en stor båt så är det likadant. Mina flaskor är ombord - om jag vill - före mina dykares bägge fenor är ombord ... ingen överdrift. Återigen, det är bara en vanesak, det är inte så att jag har bättre sidemount-DNA i mina gener. ;O)

Dina sidemountdykare har helt enkelt inte gjort det ofta nog. Möjligen har det inte inskärpts under deras egen utbildning, möjligen har ingen någonsin sagt till dem på den båt de dyker ifrån. Säg ifrån! Det är typiskt dykbranchen att man under sidemountkurser ska drillas på en helvetes massa grejer, varav alla inte direkt är kritiska, och sedan struntar man i uppgång i båt. Som man gör under varje båtdyk ...

Är det riktigt, riktigt kraftigt väder - och jag föredrar faktiskt att inte dyka alls då ! - och båten hoppar flera meter upp i luften så att man kan se kölen helt fri under uppstigning (detta har hänt mig en gång), så kan besättningkasta ut lina och så kniper man fast sina tankar i den så får de dra in flaskorna. Sedan går man upp helt fritt.

Den korta summeringen här är att en rutinerad sidemount-dykare med endast två tankar (rekreationsnivå) kan göra precis allt bättre än en singeltanks- eller dubbeltanksdykare gör, också komma upp i båt. Att sidemount-dykare skulle vara långsammare än t ex RB-dykare (som du säkert har på båten ofta också) är helt befängt! Något är fel med deras träning och attityd, sedan må de vara precis hur mycket "instruktörer" som helst.

Det var ett bra inlägg oavsett, Anders, för jag har aldrig hört dessa tongångar förr och det gör att jag kommer att fundera lite extra över vad jag ska lägga in i min nästa sidemountkurs. ;O)

Kjell Nylund
Kjell Nylund 2013-06-08 09:23:53
2 027 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg sidemount diving Anneli Almqvist 2013-06-05 22:46
svara Sv: sidemount divingHåkan Gustavsson2013-06-06 08:57
svara Sv: Sv: sidemount divingAnneli Almqvist2013-06-07 08:55
svara Sv: sidemount divingAnders Jälmsjö2013-06-07 12:31
svara Sv: sidemount divingHåkan Gustavsson2013-06-07 13:42
svara Sv: Sv: sidemount divingAnders Jälmsjö2013-06-07 16:52
svara Njaej ...Kjell Nylund2013-06-08 09:23
svara Sv: Njaej ...Anders Jälmsjö2013-06-08 12:12
svara Tävling låter kul. ;O)Kjell Nylund2013-06-09 10:41
svara Sv: sidemount divingMarkus Nord2013-06-10 09:10
svara Sv: Sv: sidemount divingAnneli Almqvist2013-06-10 09:30