Namn: Lösen:

Sv: sidemount diving

(Läst 521 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Hej Anneli,
Jag är tjej (den första som svarar i tråden... ;-) ) och jag dyker sidemount och är otroligt nöjd med det! Jag är 1.60 lång, har förslitningsskador i axlarna och att knalla omkring med ett dubbelpaket på ryggen är helt enkelt otänkbart, jag orkar inte. Med SMS har jag möjligheten att ta på flaskorna i vattnet, är det dyk från land drar jag flaskorna efter mig till det är bekvämt att haka på dem, är det båtdyk så är det lättare att gå med flaskorna på varsin sida den korta biten tills det är dags att hoppa i än hela tyngden stum på ryggen.
Vid dyk från zodiak läggs flaskorna i båten, jag går i lätt o ledigt och att ta på dem är en barnlek: lägg flaskan på låren, knäpp på bak först och sedan fram, ta sedan nästa sida. Att rulla i är en petitess, du riskerar aldrig att få en flaska i nacken, du har en arm på varje. Vid uppgång så hakar du av bak först, sedan fram och ger flaskan till båtkillen, som för övrigt verkat nöjd över att slippa tunga västar med kvarglömda blyfickor i... Hoppar upp gör du ju med resten kvar på dig.
Fyllning, då: har just kommit från en vecka med Blue o Two i RH (hej Anders J...:-) ) och det funkade perfekt. Kom upp med som minst 120 i varje flaska efter som mest 80 minuter så inte drar du mer luft om allt är rätt konfigurerat, och det tar ju inte längre tid att fylla är en tom enkelflaska... Jag tog upp 2 flaskplatser men precis som vanligt på båtar så skruvade jag ur bägge förstastegen efter dyken och resten fick sitta kvar vid flaskorna. Vi med SMS hade alltid samma kille som hjälpte oss och de var superduktiga på båten och visste precis hur allt funkade med utrustningen och absolut inga sura miner. Det blir ju allt vanligare med den utrustningen.
Dessutom är det superkul att dyka till exempel genom passager i reven, du kopplar av flaskorna bak och håller flaskorna framför dig... Lätt att lära sig, öva innan bara. Det är också jättekul att hitta det sätt som du tycker är bekvämt gällande hur flaskorna ska sitta, allt går att ändra under dyket eftersom du har full kontroll på kranar och förstasteg och ser dem hela tiden. Inget letande bakom nacken med mina korta armar, vilket jag är tacksam för.
Säkerhet, då: du andas ur flaskorna så du har ca 30 bars skillnad mellan dem hela tiden, byter regg emellanåt alltså. Om då någon av förstastegen börjar krångla så stänger du den flaskan och går upp med den andra. Samma om någon behöver luft, du har alltid massor...
Som du hör, jag är helsåld. Prova, det är verkligen jättenekelt! Hör av dig om du undrar över något, eller vill testa.
Med vänlig hälsning,
Monica, Fantasea

Monica Holmberg
Monica Holmberg 2013-06-27 23:48:49
99 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg sidemount diving Anneli Almqvist 2013-06-05 22:46
svara Sv: sidemount divingHåkan Gustavsson2013-06-06 08:57
svara Sv: Sv: sidemount divingAnneli Almqvist2013-06-07 08:55
svara Sv: sidemount divingAnders Jälmsjö2013-06-07 12:31
svara Sv: sidemount divingHåkan Gustavsson2013-06-07 13:42
svara Sv: Sv: sidemount divingAnders Jälmsjö2013-06-07 16:52
svara Njaej ...Kjell Nylund2013-06-08 09:23
svara Sv: Njaej ...Anders Jälmsjö2013-06-08 12:12
svara Tävling låter kul. ;O)Kjell Nylund2013-06-09 10:41
svara Sv: sidemount divingMarkus Nord2013-06-10 09:10
svara Sv: Sv: sidemount divingAnneli Almqvist2013-06-10 09:30