Namn: Lösen:

Sidemount eller dubbelpaket?

(Läst 704 gånger.)

Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Anmäl detta inlägg till våra moderatorer
Hej dykare!

Jag kommenterade i en annan tråd angående sidemount vid mer avancerad dykning och fick ett intressant svar men skulle vilja veta vad fler personer har för tankar på temat, skapar därför en egen tråd för mina funderingar här. Frågar för att lära mig och för att vara förberedd inför framtiden då jag planerar att köpa lite ny utrustning i närtid.

Jag går i tankarna att börja röra mig mot mer teknisk dykning på sikt med större djup och mer avancerade dyk bland annat djupare vrak. Men jag tycker även att det verkar väldigt spännande med grottor och gruvor. Har därför börjat titta på vilken utrustning jag bör röra mig mot redan nu för att slippa köpa allt nytt på en gång när jag väl tar steget.

Den senaste tiden har jag snöat in mer och mer på sidemount som verkar vara ett väldigt trevligt system att dyka med. Iallafall med en flaska under vardera arm. Det jag däremot inte riktigt hittat svar på än är om man vill genomföra väldigt djupa dyk låt oss säga 60-80 meter. Hur fungerar det med sidemount då? Vet att det är ganska långt bort för mig men är ändå nyfiken om jag ska satsa på dubbelpaket som många jag sett göra såna dyk har eller om det funkar bra med sidemount? Då jag saknar kunskap i ämnet så vet jag heller inte hur många flaskor som krävs för såna dyk men har fått en uppfattning att det rör sig om dubbelpaket + 2-3 extra flaskor eller typ 5 flaskor sidemount då (om jag inte är helt ute och cyklar). Är det möjligt att genomföra sådana dyk med sidemount?

En faktor till som jag inte hade tänkt på men som jag fick belyst är att det kan vara svårt att hitta parkamrat för avancerade dyk då man har olika utrustningskonfigurationer. Även vilken utbildningsorganisation man är utbildad inom kanske spelar stor roll?

Kort och gott: sidemount eller dubbelpaket vid mer avancerade dyk på större djup?

Allt gott!
Tobias

Tobias Källström
Tobias Källström
2020-01-06 12:39:31
56 postningar

mail 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Sidemount eller dubbelpaket? Tobias Källström 2020-01-06 12:39
svara Sv: Sidemount eller dubbelpaket?Johan Isaksson2020-01-06 14:01
svara Sv: Sidemount eller dubbelpaket?Niclas Andersson2020-01-06 17:02
svara Sv: Sidemount eller dubbelpaket?Paul Stellmach2020-02-11 10:40

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: