Namn: Lösen:

Sv: Sjön Unden (igen)

(Läst 235 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Hej
Jag bor vid Undens östra strand.
Dyker i sjön enbart för att plocka upp saker som folk har tappat...eller rosta av mig och utrustning.

Först kan jag säga...det finns inget intressant att dyka på. Men vattnet är otroligt klart då Unden är en speciell djup sjö.
Men om ni vill se klart vatten och inte tänka på något större djup. Ja då kan ni få dyka vid mig i Sannerud (finns en båthamn och badplats)
Vill ni leta skrot så finns det en båthamn 500m söderut.
(OBS...båthamn i Unden menas för 20-tal öppna båtar då djupet är ca 1m i "hamnen".
Ett par kilometer norr om Sannerud (mot Finnerödja)...här har ni en liten bra camping ("Holländarna")....torde inte bli problem att dyka där då det även där bor en dykare där.---här är vattnet lite mörkare men också enkelt att komma ned till 12-20 m djup

Tivedens camping på norra sidan....går inte att dyka då det är bara sand och 300 m långgrunt ut i sjön....båt ett måste och då åker man västerut eller österut. Men strax österut om denna camping finns en badplats....här blir det fortare djupare och kanske kan man hitta något att se på.

Annars om ni vill se fisk. Ja båt är ett måste och då har vi "abborgrundet i sjön (6-8 m) och runt är det 40 m.

Generellt är sjön som en djuptallrik...dvs först lite långgrunt och sedan flak med 40 m,
Det är bara i södra spetsen som "djupet finns (108 m) och en del branta sten hällar ned mot djupet.
Men inget bra ställe att gå ned i från land (bara privata bryggor)

Hör av dig om du vill veta mer.
Med vänlig hälsning
Joacim Broth

Foto saknas
Joacim Broth 2018-06-05 18:08:43
15 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Sjön Unden (igen) Peter Litsegård 2018-06-04 19:53
svara Sv: Sjön Unden (igen)Jonas Ekroth2018-06-05 08:50
svara Sv: Sv: Sjön Unden (igen)Peter Litsegård2018-06-05 10:50
svara Sv: Sjön Unden (igen)Fredrik Törnblad2018-06-05 13:55
svara Sv: Sjön Unden (igen)Jörgen Brutar2018-06-05 14:37
svara Sv: Sjön Unden (igen)Per-Anders Andersson2018-06-05 16:11
svara Sv: Sjön Unden (igen)Joacim Broth2018-06-05 18:08
svara Sv: Sjön Unden (igen)Peter Litsegård2018-06-06 18:51

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik: