Namn: Lösen:

Slut spekulationer:Dykolycka Strömstad 060727

(Läst 3 398 gånger.)

Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Anmäl detta inlägg till våra moderatorer
Hej!

Beklagar sorgen för alla inblandade och i synnerhet för den omkomnes familj och vänner....

För att få SLUT PÅ ALLA SPEKULATIONER kommer här återigen länk och citat (med tillstånd) FRÅN DEM SOM VAR MED OM OLYCKAN...

De inblandade har just nu en jobbig tid och mottager gärna kondoleanser men vi kan väl låta spekulationerna utebli och låta utredningen ha sin gilla gång....

/Adam

LÄNK: http://www.algonet.se/%7Ehjelmen/gdk/

XXXXX
"Dykolycka 2006-07-27 kl 20.48.

Dykplats: Tjurholmsknappen norr om Strömstad.

Rapport från de närvarande kamraterna i Götene dykarklubb.

Den drabbade var en 40-årig manlig elev som just skulle göra sin uppdykning med djupprov. Under vintern och våren har han deltagit i en enstjärning CMAS-utbildning med Götene dykarklubb. Efter teoretiska och praktiska övningar såväl inne som ute deltog han under torsdagen i dykningar utanför Strömstad med avsikt att göra det avslutande djupprovet för att få sin behörighet.

Förmiddagens dykning vid Stora Drammen norr om Kosteröarna genomfördes i klart och fint väder, med nära stiltje och hög värme. Dyket inleddes med avvägningsanpassning och efter en längre simning pga bottens beskaffenhet befann man sig på cirka 10,5 meters djup. När hälften av elevens medhavda luft förbrukats valde instruktören att återvända med eleven trots att man inte funnit tillräckligt djup för att genomföra djupprovet. Då dyktiden uppgick till närmare 40 minuter avslutades dyket normalt.

Eftermiddagens planerade dyk ställdes in på grund av den höga temperaturen, och i stället blev det vila och umgänge tills det blev behagligare temperatur. Vid halvåttatiden, medan det fortfarande var mycket ljust, gav sig sju dykare plus en dykledare iväg för att genomföra ännu ett dyk med avsikt att låta eleven avlägga sitt djupprov.

Vid östra sidan av Tjurholmsknappen ankrades båten intill land. Stämningen var god och alla var entusiastiska och ville i vattnet. Eleven såg fram emot provet och hade gått igenom dykplanen. Enligt nordisk standardtabell skulle man kunna genomföra ett dyk på 18 meters djup i 55 minuter, men maxtiden bestämdes till 40 minuter. Dykplanen var att långsamt följa botten till 18 meters djup i elevens tempo och efter okejtecken stiga till 16 meter för avstämning och kontroll av att allt var som det skulle. Därefter var planen att återvända till båten och på vägen göra säkerhetsstopp.

De mer erfarna dykarna kom snabbt i vattnet. Eleven och hans parkamrat gjorde en parkontoll med dykledaren och gick i vattnet från båten. Parkamraten kontrollerade att allt var okej vid ytan innan de meddelade dykledaren att de gick ner. I dykprotokollet står det att klockan då var 20.34.

Det var god sikt och ljust i vattnet. Botten var sand och sluttade svagt nedåt med vägg på höger sida, och dykarna följer botten ned. Elevens avvägning fungerade utmärkt, och vid flera kontroller på vägen ner fick parkamraten okejtecken. På vägen ner var eleven själv lugn och aktiv och lånade lampa för att se närmare på djur och växter.

På arton meter gjordes ytterligare en kontroll och eleven var fortfarande lugn och stabil och verkade tycka om dyket. Parkamraten signalerde att man enligt dykplanen skulle stiga ett par meter och samtidigt fortsätta simma utåt.

Efter ett par minuter på detta djup visade eleven plötsligt uppstigningstecken. Parkamraten besvarade tecknet och visade att man skulle följa bergväggen uppåt mot båten. Eleven föreföll lugn under uppstigningen och simmade intill parkamraten. På cirka åtta meters djup steg plötsligt eleven rakt upp och parkamraten blev hängande i parlinan under eleven. När eleven nådde ytan (klockan 20.48) simmade parkamraten ifatt.

Vid ytan gurglade eleven och kräktes samtidigt som han höll tag i parkamraten som försökte kommunicera utan att få svar. Eleven var vid medvetande och såg sig omkring.

Dykledaren hade observerat att eleven kommit upp ensam och hostat. Eftersom ett annat dykpar nått ytan strax innan och ännu befann sig i vattnet uppmärksammade han dessa på elevens situation, varpå de snabbt simmade dit för att assistera eleven.

Efter ett par sekunder hade elevens flytkraft säkrats och parkamraten säkrade även sin egen. Samtidigt förlorade eleven medvetandet. Han bogserades 15-20 meter in till båten där dykledaren redan slagit larm. Kamraterna gjorde andningskontroll, knäppte upp västen och tog av vikter och tuber. Uppkallningssignal gjordes. Eleven kräktes konstant och för att komma åt med hjärt-lungräddning lyftes eleven upp i båten och man öppnade våtdräkten.

En dykare lämnades kvar som ny ytorganisation för att invänta kvarvarande dykpar medan båten gick mot Capri och mötande ambulans. Eftersom eleven inte andades själv kunde syrgas inte ges, men under hela resan gavs HLR.

Båten kördes upp på stranden och en person sprang för att möta ambulanserna. Två civilpersoner slöt upp och den ena visade sig vara hjärtläkare. Hon bekräftade att HLR genomfördes väl och skulle fortsätta. Efter några minuter anlände personal från sjöräddningen och tog över återupplivnigsförsöken med assistans av civilpersoner och dykkamrater. Dykledaren fick kontakt med dykläkare via SOS.

Ambulansen anlände några minuter senare och återupplivningsförsöken fortsatte med deras utrustning. Räddningsinsatsen varade i cirka en timma från det att eleven nådde ytan. När ambulanshelikoptern anlände beslutade läkaren ombord att avbryta insatsen.

Under tiden hade de dykare som lämnats på ön fått hjälp av en fiskare att ta sig till resten av sällskapet på fastlandet.

Parkamraten och fyra av de andra dykarna fördes chockade i ambulans till sjukhuset i Strömstad. Dit åkte sedan också resten av sällskapet för krishantering.

Polisen höll under natten förhör med de inblandade och tog hand om parkamratens dykdator där dyket loggats var 20:e sekund. Den drabbade elevens dykutrustning beslagtogs för teknisk undersökning. Vid kontroll konstaterades att halva elevens luftförråd återstod.

Obduktion ska genomföras och svar väntas inom två veckor."


Adam Rehbinder
Adam Rehbinder
2006-07-28 23:23:45
78 postningar

mail 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

 Visa alla svar

Huvudinlägg Slut spekulationer:Dykolycka Strömstad 060727 Adam Rehbinder 2006-07-28 23:23
svara Sv: Slut spekulationer:Dykolycka Strömstad 060727Christian Balousa Andersson2006-07-29 05:46
svara Sv: Slut spekulationer:Dykolycka Strömstad 060727John Gulliver2006-07-29 10:56

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: