Sommarens resa, vart ska den gå?
(Läst 1 740 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Funderar själv som bäst på vart jag och sambon ska åka. Förra året fick vi inte till någon dykresa till utlandet, och det måste kompenseras såklart. Vi räknar med att vara borta 2-3 veckor. från sista veckan av juni ungefär.
Funderade först på Puerto Galera/Filippinerna där jag kan hyra en bekants hus, men det gick tidigt bort pga av att det verkar vara sämst säsong där under sommaren (mes nederbörd i vart fall).
Sedan styrdes tankarna mot Bali. Även där har jag en bakant som bor i Sanur och som också dyker. Hittar flyg för ca 10000 p/p ToR (jag och min sambo som åker). Boende och mat räknar vi med ca 3-500 per dag för två. Dypriserna verkar vara ligga på från ca 100-150 kr per dyk om man har egen utrutsning. Det enda som jag är lite tveksam till är att jag hört både och angående Bali, men vi har å andra sidan aldrig varit där själva. Vi har räknat på en total budget på 30-35 000 för den resan, vilket nog är max vad vi klarar just nu.
Sedan dök det upp en resa till Bangkok med Thai inkl en hotellnatt för 7500 p/p 3 veckor, som jag bokade (men inte betalt än). Tanken var då att flyga ner till Samui och fördela tiden mellan öarna där. Har varit i Thailand 3 gånger tidigare, men inte just Samui, Phangan, Tao. Med inrikesflyg till Samui blir biljettpriset ungefär detsamma, och jag räknar med ungefär samma budget för mat/boende.priset för dykningen tror jag inte heller skiljer så mycket. Fördelen är att jag känner till Thailand och hur det fugerar och jag gillar egentligen allt med Tailand, men det skulle vara kul att åka någonstans man inte varit och jag är osäker på hur dykningen är jämfört Bali.
Annat som varit uppe är Gozo, där vi varit tidigare och dit vi vill tillbaks. Men 3 veckor är för mkt där så kanske en annan gång istället. Flyg blir såklart billigare men mat, boende och dykning kostar lite mer så i slutänden tror jag man s.a.s. får lite mer för pengarna i asien.
Röda havet är alltid ett alternativ. Men dels ska vi troligen dit ändå i september eller oktober, dels så har vi båda varit där flera gånger tidigare.
Kom gärna med kommentarer och förslag. Ochg vart ska du själv åka i sommar??
Mvh, Fredrik
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: