Namn: Lösen:

Går att köpa direkt, och lite om sorter, tid, mm

(Läst 979 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Hej

Har varit med på två beställningar av en pall Spherasorb från Droh. Blev också till en början anvisad att sköta beställningen via First-8. Första gången för ca 2 år sen var det ej jag som skötte betalningen så jag vet ej om det verkligen gick via First-8 den gången.

Andra gången för några veckor sen så skötte jag beställningen och sa att vi köpt av dem tidigare. First-8 behövde ej blandas in utan jag fick enkelt en e-faktura som betalades och ca 2 veckor senare levererades pallen utan några problem.
En liten varning dock ifall ni har problem med tyska. Flera av deras personal som sköter offerter, skickar fakturor o sånt tycks ej gilla att varken läsa eller svara på engelska. De har dock minst en i personalen som kan kommunicera på engelska.

Att Droh går via First-8 kanske beror på att de vanligtvis ej handlar med privatpersoner eller kanske att de ej bryr sig om att själva hantera mindre beställningar, eller kanske pga språkproblem?

Om Spherasorb o andra kalksorter:

Grovt sett tycker jag det finns två grundvarianter på "vanlig RB-kalk":
Finkornig eller Grovkornig.

Spherasorb är definitivt en grovkornig. Vanlig Sofnolime typ 797 är en finkornig.

Utelämmnar för enkelhetens skull mer udda varianter (Extendair, LiOH, "O3", LoFlo osv). Går heller inte in på skillnader mellan tex sfäriska, halvsfäriska eller stavformiga av ekvivalent kornvolym.

Som andra har nämnt tycker jag att den stora skillanden mellan grov och finkornig kalk är hur den packar sig. Grova korn ger en större porositet i bädden, dvs mer tomrum. Detta är både bra och dåligt beroende på vad man tycker är viktigast. Finns det mer tomrum blir kalken mer lättandad man får alltså ngt bättre andningsarbete (lägre sk tryckfall över bädden). Med finare korn får man en lägre porositet, kalken packas bättre och man får rimligtvis ut längre aktionstid på den, men till priset av ngt högre andningsarbete.

Exempelvis använder vissa finkornig Sofnolime när de testar aktionstiden för sin apparat. Men mer grovkornig tex Sodasorb eller Spherasorb då de testar andningsarbetet (WOB) för samma apparat...

En annan sak man kan tänka på är att vissa apparater kanske ej är designade för finkornig kalk. Tex kan det blir lite irriterande om man kör med finkornig kalk i vissa ryska apparater då lite av kornen kan smita förbi näten i skrubbern.

Alla kalksorter är ej heller testade för och avsedda för bruk i undervattensåterandningsapparater. Tex är Spherasorb vad jag vet eg avsedd för narkosmaskiner och inte av tillverkaren uttryckligen avsett för dykare. Just i fallet Spherasorb skulle jag dock som privatperson inte oroa mig över att använda den, det finns nog många tusentalsdyktimmar på den idagläget (fast det finns andra kalksorter man nog bör akta sig ordentligt för, tex div LoFlow-kalker).
Detta kan nog vara en anledningarna till att många tillverkare anger Sofnolime (tillverkaren anger dykning som ett produktområde).

Själv har jag ngt tiotal kg av både fin Sofnolime och Spherasorb liggandes hemma o tvekar inte på använda någon av dem (dock helst ej Sofno'n i vissa av mina hemmabyggen el Ryssapparater pga korngrejen).

Tror Sofnolimen anges till ca 140 l CO2/kg mot Spherasorbens ca 120 l CO2/kg av tillverkarna (under relativt "snälla" betingelser). Det där beror ju mkt på hur stor skrubber man kör på, ansträngning, djup, temp o sånt.

Spherasorben är dock som sagt ngt mer lättandad och generellt lite billigare per kg.

I allmänhet tycker jag dock att det är dumt att pressa sin kalk för långt så jag byter nästan jämnt hellre än att chansa på att snåla ur en timme extra. Sen gör jag i princip aldrig dyk som är längre än max två timmar. Med det i tanken så vet jag ej om jag verkligen behöver den lite längre aktionstiden man får från fin Sofnolime i de apparater jag har. Så måste jag välja mellan kalksorterna så väljer jag hellre Spherasorb då den ger ett ngt lägre andningsarbete. Skulle jag däremot ha en apparat med en mindre skrubber och som jag ville kunna göra långa dyk på så skulle det nog vara bättre med Sofnolimen.

Har inte märkt nån skillnad i hur lätt/svårpackad Spherasorb vs fin Sofnolime är. Tycker inte heller att någon av dem dammar nämnvärt mer än den andra (om man försöker hälla från lite högre höjd o skiter i den sista dammiga slatten i botten på dunken).

Oj det blev lite långt det här ;-)

Anders Puranen
Anders Puranen 2008-08-13 18:06:51
2 419 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Spherasorb First-8 Peter Svensson 2008-08-13 15:19
svara Sv: Spherasorb First-8Roger Ingebo2008-08-13 15:37
svara Sv: Sv: Spherasorb First-8Peter Oleander2008-08-13 16:32
svara Sv: Sv: Sv: Spherasorb First-8Erik Rådström2008-08-13 16:45
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Spherasorb First-8Johan Fredin2008-08-13 19:08
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Spherasorb First-8Henry Blom2008-08-13 20:35
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Spherasorb First-8Johan Fredin2008-08-13 21:39
svara Går att köpa direkt, och lite om sorter, tid, mmAnders Puranen2008-08-13 18:06
svara Sv: Går att köpa direkt, och lite om sorter, tid, mmHenry Blom2008-08-13 20:25
svara Jo de é helt klart såAnders Puranen2008-08-14 00:45
svara Sv: Går att köpa direkt, och lite om sorter, tid, mmMikael Karlsson2008-08-13 23:24
svara Sv: Går att köpa direkt, och lite om sorter, tid, mmPeter Svensson2008-08-14 07:31
svara Tillverkarens synNils Möllerström2008-08-14 08:19

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: