Spiromec luftbanks-regulator
(Läst 994 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Hej,
Vi har en spiromec luftbanksregulator och har lite funderingar kring vad som är normalt beteende för denna. I vanliga fall hade vi bara ringt spiromec och frågat men dom har tyvärr semesterstängt några veckor varför vi nu hoppas att någon här på forumet har information om detta.
Tanken med denna bankregulator är ju att säkerställa att trycket i banken inte överstiger max-trycket.
Om jag förstått den korta manual vi fick med så finns det även någon inbyggd funktion som gör att när banken är utjämnad med trycket i flaskan man vill fylla och kompressorn går igång så fylls bara dykflaskan och inte banken. När man slutat fylla sin flaska så är tanken att banken automatiskt börjar att fyllas.
Jag har listat ut att ovanstående funktion antagligen uppnås genom någon sorts tryckhållningsventil som bara öppnar vid ett givet tryck vilket innebär att kompressorn måste jobba upp till ett relativt högt tryck innan luften börjar strömma genom regulatorn och in i banken.
Är det någon som vet vilket tryck det är samt om det är ett inställbart tryck.(det går ju att ställa regulatorn men jag misstänker att det bara styr max-trycket).
Vidare så har vi ett konstigt fenomen som vi inte vet i fall det är normalt eller om det är något fel på vår bankregulator. När vi startar systemet (banken har 0 bar) och alla kranar öppna (avspärrning till bank, bankflaskorna mm) så pyser det från regulatorn. Ljudet är inte det klassiska som när en koppling är lös eller liknande vilket gör att vi blir osäkra på om det är ett normalt beteende eller ej.
Ljudet uppstår bara när tryck finns på den inkommande sidan av regulatorn.Om vi stänger kranen innan regulatorn och har bankflaskan öppen (med tryck, dock relativt lågt), så låter det ingenting.
Tacksam för all information!
Mvh
Andreas
Spiromec luftbanks-regulator | Andreas Åsander | 2009-07-20 10:49 |
Sv: Spiromec luftbanks-regulator | Andreas Åsander | 2009-07-22 00:17 |
Sv: Spiromec luftbanks-regulator | Andreas Åsander | 2009-07-23 22:16 |
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: