SSHM bör ha kurser om vraksökning
(Läst 1 221 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Om jag hade varit chef på Sjöhistoriska skulle jag gå ut tex i dessa forum samt kontakta dykföreningar samt göra ett par mindre projekt under översyn från SSHM, någon av deras handläggare kan ha hand om projektet.
Detta kan vara tex gemensam sss-körning eller undersökning av grund/mätning av vrak / släpdrake mm. Självklart finns det regler för yrkesdykning mm som de bör beakta. men om SSHM låter projektet vara på frivillig basis med åter-rapportering kan man säker gå runt krav på yrkes-cert för dykning. MAS har haft ett antal bra projekt tex undersökning av Baggenstäket eller utanför Birka / Runmarö.
Om SSHM har information/föredrag i deras lokaler tex 1 gång per månad, gärna i samband med att deras fotoarkiv/arkiv är öppna så kan de informera hur dessa arkiv fungerar. En handledare som tex Jim Hansson - Runmaröprojektet kan vara guld värd.
Jag tycker att det ska vara öppet för alla att medverka på dessa föredrag. Dessa ska inte vara krav på medlemskap av föreningar tex MAS. Men jag tror att många dykare kan betala en 500-600:- för tex 8-10 gångers information. Det kan vara handledare som i sitt examensarbete från Södertörns högskola får i uppdrag att hålla dessa kurser.
Att kurserna sedan avslutas med någon form av vraksökning eller kontroll av ett område blir som bonus. Många av oss här på forumet har tekniken, båtarna och kanske kunskapen? Flera av oss "dykare" har större erfarenhet/kunskap än de nya marinarkeloger som arbetar med olika projekt i Stockholm.
Tex: De som har genomfört dessa kurser får förtur att sedan utföra dyk på Jutholmsvraket / Ann-Maria samt kanske Dalarövraket under någon vinterdag då båtarna inte utgör någon fara.
På detta sätt kommer SSHM att få större kontakt med den "undre världen" samt förmodligen få in ett antal nya vrakpositioner. Öppnar inte SSHM handen och släpper in dykarna inom kort så kommer det att bli problem. Att bara göra dykförbud av alla vrak fungerar inte.
Som det är nu vågar snart inte en dykare rapportera in ett vrak....
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: