Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Stöd Sea Shepherds verksamhet och kapten
(Läst 439 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Anders ,du har helt fel i dina uttalanden om demokrati ,har du en enda aning om demokratins hörrnstenar ? om inte kan jag tala om för dig vilka dom är eftersom jag jobbat med just dom sakerna nedan samt försvarar dom helt i alla avseenden
•Yttrandefrihet
•Mötesfrihet
•Föreningsfrihet
•Informationsfrihet
•Demonstrationsfrihet
•Rättstrygghet
•Religionsfrihet
Rättstrygghet
Ett modernt demokratiskt samhälle skall styras av en demokratiskt fastställd konstitution och lagar. Vidare skall det finnas politiskt oberoende domstolar som skall tillämpa den demokratiskt utsedda lagstiftande maktens lagar.
Utifrån demokratiska synpunkter måste rättstryggheten vara en ofrånkomlig nödvändighet. Den är en garanti för den politiska friheten (yttrande- och informationsfriheten). Dessa friheter är ingenting värda om de inte är förbundna med säkerhet för politiska yttranden, speciellt om åsikterna är kritik mot makthavarna. Yttrandet får inte medföra att hemliga polisen knackar på dörren en tidig morgon.
Rättstrygghetens ideal innefattar också tanken att all förvaltning utövas i enlighet med rättsliga regler och efterkontroll av oberoende domstolar. Medborgare skall kunna anmäla till oberoende domstolar felaktigheter i myndigheters utövanden.
En rättsstat är enligt Friedrich August von Hayek (1899-1992) att "...statsmakterna i alla sina handlingar är bundna av regler som är fastställda och kungjorda på förhand, regler som gör att man med rimlig säkerhet kan förutse hur myndigheterna kommer att använda sina tvångsbefogenheter under vissa omständigheter och kan planera sina enskilda angelägenheter på grundval av denna vetskap."
detta gäller i dagsläget i en demokrati och är huggit i sten ,period ,det är vad jag samt många andra försvarar dagligen för att leva i en rätts stat samt med ett bra samhälle för alla
//Ulf Meyer
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: