Namn: Lösen:

Nix

(Läst 336 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

När det gäller tryckisar så menar jag att kvinnor definitivt inte är underrepresenterade.

Ovanstående är på inget sätt ett okontroversiellt uttalande, eftersom det finns studier som pekar på motsatsen:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3629743

Finns också större och betydligt mer relevanta studier IMHO som kan tänkas stöda min åsikt:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12182213

Dr Michael Powell skrev så här på ett annat forum:

"Dunford and Hampson (Gender-related risk of decompression sickness in hyperbaric chamber inside attendants: a case control study, Undersea Biomed. Res. 19 (Suppl.), 37, 1992.) reported that in chamber attendants, DCS was 7.6 fold more common during menses. They did not find this correlation in open-water divers, however.

Doyle et al. (Menstruation as a risk factor for decompression illness in female scuba divers taking oral contraceptives, Undersea Hyperbaric Med, 24 (Suppl.) 32, 1997) reported no correlation with menses in SCUBA divers unless they were taking oral contraceptives while diving. The risk increase was very significant.

Krause, Pilmanis, and Webb (The effect of menstruation day on decompression sickness (DCS) incidence in female research subjects, Aerospace Medical Assoc. Meeting, 1998) noted that in altitude chambers, women are at greatest risk on menstrual day 2 and the risk decreases after that.

Similar increased risk in the early phase of the cycle was reported by Lee et al. (The menstrual cycle and decompression illness – what are the risks?, Undersea Hyperbaric Med, 25 (Suppl.) 11, 1998 ) but they did not comment on oral contraceptives."

Min åsikt nuförtiden är baserad på vad jag sett i kammare och på dyksajter själv. Men återigen, det är bara anekdotiskt och det kan t ex tänkas att kvinnor är bättre på att söka vård osv.

Min privata åsikt är att dykerfarenhet och dykfrekvens spelar en oerhört stor roll. Rent allmänt är det ovanligt att dykproffs får DCS, speciellt i perioder när de dyker ofta, och det verkar finnas en korrelation här med mer rutinerade amatördykare. Å andra sidan har jag - återigen - sett fler kvinnliga än manliga instruktörer i tryckkammare ...

Komplicerad fråga med många bottnar och motstridande forskning. Men som sagt, jag tycker inte att det finns skäl att automatiskt utgå ifrån att kvinnor har färre dykolyckor ... ens utanför tryckfallssjukans område.

Kjell Nylund
Kjell Nylund 2013-03-07 03:32:09
2 027 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg studier om skillnad mellan män /kvinnor Anneli Almqvist 2013-03-06 13:02
svara Sv: studier om skillnad mellan män /kvinnorTomas Persson2013-03-06 13:45
svara Sv: Sv: studier om skillnad mellan män /kvinnorAnneli Almqvist2013-03-06 13:52
svara Sv: AntologiSten Meyer2013-03-06 13:59
svara Sv: studier om skillnad mellan män /kvinnorAndreas Brodow2013-03-06 14:05
svara Sv: studier om skillnad mellan män /kvinnorUlf Meyer2013-03-06 21:47
svara NixKjell Nylund2013-03-07 03:32
svara Sv: studier om skillnad mellan män /kvinnorAnki Bertilsson2013-03-07 21:09
svara Sv: Sv: studier om skillnad mellan män /kvinnorUlf Meyer2013-03-07 21:39
svara Sv: Sv: Sv: studier om skillnad mellan män /kvinnorUlf Meyer2013-03-07 22:45
svara Sv: Sv: Sv: Sv: studier om skillnad mellan män /kvinnorAnki Bertilsson2013-03-08 00:12
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: studier om skillnad mellan män /kvinnorUlf Meyer2013-03-08 22:46

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: