Namn: Lösen:

Suunto igen...

(Läst 1 264 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Det var tydligen som jag misstänkte med kompressabliteten, men nya frågor inställer sig då;

Om det nya programmet tar hänsyn till kompressabiliteten, är det bara i PC-programmet (antagligen) och inte i klockan i realtid. Är det isf bra - och vad är vitsen med att enbart göra det i efterhand i PC'n?
Jag menar, det som nu händer är att du får två saker för din planering, du får en lägre SAC och du får en mindre gasmängd. Tidigare fick man större värden på båda. Men för planering kan det ju kvitta om jag räknar på en högre SAC mot ett större gasförråd eller om jag räknar på en lägre SAC mot ett mindre förråd.

Så vad jag till slut har fått är en lägre SAC. Om man anser att en låg SAC är värdefullt när man jämför med kompisar så kan det ju ha ett visst underhållningsvärde, visst - men egentligen....?

Vidare, hur räknar programmet, i en slagtabell för luft, algoritm för luft enl Van der Waal eller på mol-nivå? Med tanke på att man kan välja flera olika gas-mixar i tex D9 så är ju beräkning på mol-nivå enl Van der Waal det som ger mest rätt resultat. Om syftet var att erhålla en mer "korrekt" beräkning och inte bara en lägre SAC att redovisa för kompisar så borde en algoritm på mol-nivå vara det man valt i konsekvensens namn. Men är det så?

Under pågående dyk så integrerar väl klockan fram återstående tid genom att beräkna hastigheten på tryckfallet över tiden (antar jag). Det är ju då oberoende av gasblandning, gasförråd, temp mm.

Det talades i en tidigare tråd om utveckling av olika Suunto-modeller, är det nån som vet mer om det?

Kommer det tex en ny D9 som även klarar CCR (med övergång till OC vid bailout)?

Kommer det överföring av data till PC med Bluetooth (IR är för omodernt för nyare datorer ju...)?

Förresten, vad kostar en D9 med Titan-armbandet?

mvh /nils
ingen suunto - full av frågor - inga svar....

Foto saknas

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Suunto igen... Nils Möllerström 2007-10-17 16:04
svara Sv: Suunto igen...Sten Stockmann2007-10-17 20:31
svara Åhh tusan!Nils Möllerström2007-10-17 20:35
svara Sv: Suunto igen...Mårten Engberg2007-10-18 08:04

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: