SVAR: Suunto Vyper - får skumma data på PC-programvaran
Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Hej Charlotta,
Jag dyker själv med Vypern och hoppas jag kan hjälpa dig. Det skall nämnas att jag inte har interfacen själv så jag har inte någon jätteerfarenhet av den men har testat den med en kompis.
Om jag kommer ihåg rätt bestämmer Vypern kväveupptaget efter en modell av sju olika vävnadstyper (de sju(?) olika staplarna). Dessa mättas olika snabbt av kväve - snabba och långsamma vävnadstyper.
När jag undersökte min dykning visade det sig (som i ditt fall) att en del av "staplarna" gick över 100 %, trots att jag inte hamnat i deco. Min tanke är att dessa staplar representerar de snabba vävnaderna, dvs. under dykningen mättas de snabbt men har då samtidigt den egenskapen att de vädrar ut snabbt under uppstigningen.
Det verkar som om datorn går över till deco först när flera av staplarna går över 100 % (exakt hur många vet jag inte). Teoretiskt blir det då att vissa vävnadstyper i kroppen "hamnar i deco" på ett visst djup (och tid) men under uppstigningen vädras ut och "blir normala" och så länge inte de långsamma vävnaderna påverkas nämnvärt är det OK enligt datorn.
Vypern är en väldigt bra dator, men en sak kan vara bra att tänka på. Om man mot förmodan hamnar i deco enligt den, stannna längre på stoppet än den tid datorn säger! Enligt den är decot över när kvävemättnaden sjunkit till 99 %, vilket får till följd att ytan är tillgänglig med endast 1 % från tryckfallssjuka (enligt datorn). Stanna då gärna minst fem minuter extra eller ännu längre för att vara på den säkra sidan.
Detta är vad jag vet om Vyperns programvara, men jag ser fram emot svaret från Suunto. Jag tror dock jag är inne på rätt spår.
/Mattias.
|
Charlotta Carlén | 2001-11-21 20:57 |
![]() | Torbjörn Karlsson | 2001-11-22 02:45 |
![]() | Charlotta Carlén | 2001-11-23 01:09 |
![]() | Johan Svedström | 2001-11-22 09:04 |
![]() | Charlotta Carlén | 2001-11-23 21:07 |
![]() | Mattias Ala | 2001-11-23 20:28 |
![]() | Thomas Eriksson | 2001-11-25 22:27 |
![]() | Charlotta Carlén | 2001-11-26 19:38 |
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg