Namn: Lösen:

Sverige har i April 2016 fått en ny NAUI Rep!

(Läst 1 567 gånger.)

Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Anmäl detta inlägg till våra moderatorer
När jag gick i grundskolan, 1:an till 9:an, så var jag skolans mobbingoffer av olika anledningar tex var jag ”Stockholmare” men levde i en liten by i Småland där de inte gillade ”Stockholmare”. Jag hade dessutom rött hår och på detta även glasögon…..

Jag drömde mig ofta bort när jag var för mig själv och tyckte att det fanns så många fascinerande platser på jorden som vi läste om i skolan och jag kunde se på TV. När jag var ca 14 år gammal så följde jag med min mor till Halmstad, den stora staden alla åkte till när de skulle ut på äventyr.

I Halmstad fanns en resebyrå. När min mor talade med en kvinna där så samlade jag ihop ett antal resebroschyrer och tog med mig dem hem.

Väl hemma så lusläste jag dem och tittade på alla coola och fina bilder. Jag såg då också att det fanns en biljett de kallade ”jorden runt biljett”. Den innebar 8 stop med flyg runt jorden för 8.000 Sek.
- Wooooow….. Detta blev nu min dröm!

Men jag hade ju inga pengar… så hur skulle jag kunna betala för mig och hur skulle jag överleva på resan?
Då kom jag att tänka på de undervattensfilmer jag sett på TV och de fina bilder jag sett i broschyrerna.
- Jag skall lära mig att dyka och sedan ta jobb som dykinstruktör! 
Tyvärr hade jag och min familj då inga pengar till detta.

Tiden gick och jag hade helt plötsligt blivit 24 år gammal och försökte ta mig fram i livet på olika sätt.
Jag gick en kort kurs om hur man kan starta ett eget företag och lyssnade noggrant på en föreläsning som hölls av en nästan döv kille, Micke, som hade startat ett eget företag i enlighet med hans dröm. Micke hade en PADI dykskola…
Han erbjöd, i slutet av sin föreläsning, alla som gick ”företagskursen” att få följa med honom till det stora ”Gustavsviks badhuset” i närheten för att få pröva att andas under ytan. ALLA ville med! 
Det var sååååå cooooolt! Vi hade så roligt att jag visste direkt att jag ville mer.

Jag fick ett jobb på ett kontor och försökte tjäna ihop de 2.900 Sek som kursen kostade. Det tog ett tag men så småningom kunde jag, min ena lillebror och min far anmäla oss till dykkursen.
Väl på dykkursen trodde jag att Micke skulle visa oss en massa coola ställen att dyka på och visa en massa trix under vattnet.

Vilken besvikelse! Det var bara en massa räddningsövningar.

Jag och min bror var de mest olydiga elever han någonsin haft! Vi två såg alltid till att vara de första i gruppen att utföra varje övning så att när han övade ”masktömning” eller någonting annat på grundare vatten så stack jag och min bror ner på det djupa. Micke kom alltid ner och hämtade oss och var hela tiden så sur och irriterad på oss… Vi ville ju bara dyka…
Han berättade att denna kurs var till för att vi över huvudtaget skulle kunna överleva under vattnet så till slut började vi förstå allvaret i det han försökte lära oss och vi fick be honom om ursäkt. Han berättade då att ”advanced” kursen var den kursen där han lärde oss de coola sakerna såsom ”nattdyk, båtdyk, djupdyk och navigationsdyk” mm. Vi anmälde oss direkt!

När vi sedan stod där med våra cert i handen så hade jag bestämt mig!

Så när jag, på jobbet, efter fikarasten på fredag eftermiddagen, gick in till min chef så sa jag: - ”Jag ska bli dykinstruktör och resa runt jorden så jag kommer inte till jobbet på måndag. Jag slutar idag!”
Min chef bara skrattade och sa: - ”Vi ses på måndag, Thommie!”
Jag kom aldrig in till jobbet på måndagen! Jag var på väg till Stockholm där jag anmält mig till alla de kurser jag var tvungen att ta för att bli instruktör.

Det var i detta skede jag fick förklarat för mig vad NAUI var och stod för och som har mottot: ”Safety through Education”, så övergången var för mig naturlig och självklar. Så resterande kurser tog jag via NAUIs organisation på Österåkers dykarskola i Åkersberga, Stockholm.

Jag hade en väldigt erfaren och inspirerande instruktör som heter Jan Eierholen. Ibland tog han hjälp av instruktören Michael Bergström, nu Wolhardt. Vilka fina och roliga dyk vi gjorde och vad bra de förklarade de olika teoretiska bitarna. Jag ser verkligen upp till er! Tack Jan och Michael!

När jag så småningom hade mitt instruktörscertifikat i handen och ny komplett utrustning åkte jag tillbaka till Örebro där jag började instruera på Nordic Divers hos Mats Andersson och Glen Kihlström. Där hade vi många roliga kurser och ännu fler roliga kursdeltagare. Vi åkte land och rike runt och vi fick så många glada och berikande stunder tillsammans. Så småningom kände jag att jag ville ha min egen dykskola men ville ha mer erfarenhet av dykning i varma vatten. Än så länge var det ju bara mina elever som åkte dit och dök…

Jag ringde därför upp Hasse på NAUI Scandinavia och frågade honom om han visste om det fanns något dykcenter utomlands som behövde en svensk instruktör.
Han svarade då att de just fått ett fax från NAUIs huvudkontor där de vidarebefordrat ett instruktörsjobb på ”Seacamp NHMI” som låg på Big Pine Key i Florida, USA.
Jag hörde av mig till dem och de blev jätteintresserade. De ringde tillbaka till mig och hade en intervju på engelska i telefonen i 2.5 timmar då jag stod hemma hos min mormor som undrade vad jag höll på med när jag stod och viftade med händer och ben så blomkrukorna flög omkring i rummet.

- ”De vill ha mig mormor!!!” ropade jag överlycklig.

Jag kom sedan till ”Seacamp” med mitt ”Green Card”, som jag vunnit i ”The American Green Card Lottery”, i ena handen och min dykutrustning i den andra.
Där jobbade jag med instruktörerna Chad Barker, Kazuki, Al Yarbro, Tom Saylor, Kath Mazzey, Tim och våra ”sidekicks” Costi Serban, Barbara Bauer Brighton, ”Fliss” Severns och Toby J Monson mfl, med 150 nya barn var tredje vecka under hela sommaren. Vi dök på korallrev med allt från vrak och små små fiskar till Languster och hajar. Vi lärde oss professionell livräddning och fick ta båtförarlicenser mm.

Grundaren till Seacamp, den nu bortgångna Irene Hooper, hennes syster Grace Upshaw och min amerikansk/ryska ”Mor” Professor Elena Istomina, tog extra hand om mig och höll sina beskyddande vingar över mig under min tid hos dem.
Där lärde jag känna den coola ryska professorn i mikromarinbiologi, Alexander Kamnev, som efter den tiden undrade om jag inte ville komma till honom i Moskva för att lära hans marinbiologielever att dyka. Naturligtvis!
Sagt och gjort så åkte jag till Ryssland och lärde hans elever att…. simma. Och sen att dyka.

Jag öppnade efter dessa erfarenheter dykskolan Baltic Divers som utgick från mitt fartyg som låg precis bredvid stadshuset där de har Nobelmiddagen varje år i Stockholm.

Efter en tid frågade Mats på Nordic Divers om jag inte ville ta över även den dykskolan. Naturligtvis!
I och med detta så inledde jag ett samarbete med Hasse Johnsson på Lång Island Divers på norra udden av Öland. Vi hade utfärder med elever till de otroligt fina vrak, bland annat Skonerten Skriner som sjönk i en storm 1880, som Hasse hittat med sin Side Scanner Sonar, år 2002.

Under denna tiden utbildade jag mig på NAUI Scandinavia till Instructor Trainer och Course Director men var med om ett överfall en kväll där jag blev så illa tilltygad att jag ådrog mig en nackskada. Jag fick då avstå från all dykning under 2 år.
I samband med att jag försökte rehabilitera mig så mötte jag Laura som nu är min fru och mamma till våra 3 fantastiska barn (och blivande dykinstruktörer).

Efter ett par år tillsammans i Stockholm, flyttade vi ner till Skåne i södra Sverige. Där började jag i liten skala att komma tillbaka till dykningen. Jag drog så småningom igång min dykskola igen och nu kör vi för fulla muggar.
Jag har också ett starkt engagemang i dykklubben Delfinen i Helsingborg där jag nu agerar Båtförare (vid Kullaberg), Dykledare, Luftfyllare mm på min fritid

Våren 2016 åkte jag äntligen ner till Richard Lucas på NAUI Europe i Holland, som jag haft kontakt med under många år, och blev åter aktiv som CD och nu efter många år i branschen även NAUI Rep Sverige.

Med min erfarenhet och med mina många duktiga vänner i dykbranchen i ryggen så skall jag nu ödmjukt försöka föra NAUIs gedigna dyktradition ”to infinity and beyond….”

/Thommie Sylvander NAUI Rep #20001
+46(0)733440000

Thommie Sylvander
Thommie Sylvander
2016-05-04 00:01:04
175 postningar

mail 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Sverige har i April 2016 fått en ny NAUI Rep! Thommie Sylvander 2016-05-04 00:01
svara Sv: Sverige har i April 2016 fått en ny NAUI Rep!Johan Isaksson2016-05-05 11:31
svara Sv: Sv: Sverige har i April 2016 fått en ny NAUI Rep!Thommie Sylvander2016-05-05 11:51
svara Sv: Sverige har i April 2016 fått en ny NAUI Rep!Micke Tilja2016-05-05 21:55
svara Sv: Sverige har i April 2016 fått en ny NAUI Rep!Jonas Pavletic2016-05-08 14:03

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: