Sv: Sv: Sydafrika

(Läst 326 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Håller med om att det är i närheten av Durban som den mest kända (och kanske bästa) dykningen finns. Klart värt ett besök, även om det kanske inte hinns på den här resan.

Johannesburg är torrt.

Vithaj i trakten av Kapstaden är det många som gillar. Jag tycker det är sådär, men eftersom jag verkar vara rätt ensam om åsikten kan vi skita i den. Den tar en dag med transport till och från Kapstaden, så boka i tid och lägg en heldag på det.

I närheten av Kap har jag gjort försök till vrakdykning. Enligt lokalbefolkningen är det skitballt, men frågan är väl om en svensk håller med. 12 grader i vattnet, naturupplevelse som på västkusten, riktigt dålig sikt och moderna plåtvrak. Spar det dyket till Norge eller Sverige.

Ingen regelrätt dykning, men en snorkeltur med blå- och makohaj kan vara riktigt ball. Har du otur händer inte mycket alls, men har du tur kan det hända massor. Ta med landkamera i så fall. Vi hamnade på vägen ut mitt över ett gigantiskt stim med småfisk som åts i full fart av mängder med sälar, delfiner, sulor och tonfisk. Jag såg bara en haj av varje sort, men det är inte fy skam. Tyvärr ingen koll på vem som arrangerade det där, då allt var ordnat genom Discovery, men googla på det om det verkar något. Bilderna 30-36 på den här länken http://www.f64.se/img/nelson/index.html

Henrik L Jonsson
Henrik L Jonsson 2009-11-09 17:08:09
2 771 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Sydafrika Linus Söderlund 2009-11-09 12:58
svara Sv: SydafrikaRaul Bäck2009-11-09 15:52
svara Sv: Sv: SydafrikaHenrik L Jonsson2009-11-09 17:08
svara Sv: SydafrikaPer Schröder2009-11-15 18:21

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: