Namn: Lösen:

Tankar kring debatten om syrgastvätt

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Ja, den senaste tråden om syrgastvätt gav ett oförståerligt rabalder.

När det gäller dykning så försöker alla utbildningsföretag framhålla säkerheten framför allt. De instruktörer som jag känner, instruerar tillsammans inom de flesta större organisationerna, och de framhåller säkerheten som viktigast att tänka på inom dykning.

De material jag sett och läst är tydliga om vad som gäller vid hantering av tryckbärande kärl och anordningar.

Så varför denna oerhört fumlande debatt och pajkastning?
Jag tror inte man kan klandra organisationerna, utan vi ser nog en mänsklig defekt. Som vi tyvärr måste leva med.

Kort och gott
Du som hanterar kärlet/anordningen är ansvarig för att ingen olycka kan hända.

Vad menas då tro? Jo Ägaren Fylle Bult, Tvättaren Helt Smutsig, Gasblandaren Stor Smäll och Gårdsfyllaren Bak Fylla måste reagera när de får ett kärl med en dekal om att detta kärl har utsatts för någon som skall föreställa en tvätt och även veta ett korrekt hanterande av detta kärl.

Ägaren måste förvissa sig att flaskan är ren vid leverans från Tvättaren och där efter verka för att den bibehåller sin renhet. Tvättaren måste veta vad som menas med en tvättad flaska och kunna leverera en sådan.
Gasblandaren måste även denne förvissa sig om att flaskan är ren, och verka för att den bibehåller denna renhet samt Gårdsfyllaren måste kunna hantera rena flaskor.

Självklart säger nog alla nu i kör. Men varför då den diskussion som uppstod då? Psykologi skulle jag nog säga utan att gå in närmare på ämnet.

Vad kan då göras i reella termer?

Ägaren, gå till en CERTIFIERAD Tvättare med din flaska. För 100% säkerhet att Tvättaren lämnar en ren flaska måste du kolla själv!
Du skall därefter endast fylla din flaska på sådan sätt att flaskan inte kan bli kontaminerad igen. Be om luft-analyser av Gårdsfyllaren. Denne skall kunna ge dig ett sådant. Det finns även speciella portabla filter som kan användas som extra skydd mellan din flaska och fyllmunstycket.
I övrigt, Gasblandaren måste vara restriktiv med vilka flaskor denne partialfyller. Våga vägra fylla gäller! Hinner/kan inte flaskan kollas så får kunden stå över. Och Gårdsfyllaren måste ta sitt ansvar och informera om att denne kanske inte uppfyller kraven på ren luft i syrgashanterings-hänseende innan proppen sätts på flaskan.

Bli inte ledsen eller arg om någon vägrar dig en syrgasfylla, var glad! Den personen är bara rädd om ditt, sitt och andras liv!

Ju mer användning vi får av t ex Nitrox desto säkrare kan även hanteringen bli då volymerna går upp. Vad jag tänker på att de anordningar som inte kräver tvättade flaskor men för att investera i dessa krävs fler gasbrukare.

Dyk försiktigt och andas roliga gaser!

Kram,

// Paul

Paul Waserbrot
Paul Waserbrot 2003-08-13 13:27:00
259 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Tankar kring debatten om syrgastvätt Paul Waserbrot 2003-08-13 13:27
svara Sv: Tankar kring debatten om syrgastvättTomas Persson2003-08-13 13:32
svara Nitrox kompressorUrban Lund2003-08-13 14:45
svara Sv: Nitrox kompressorNiklas Adielson2003-08-13 15:06
svara Fattigmansvariant?Anders Puranen2003-08-13 16:36
svara Sv: Fattigmansvariant?Paul Waserbrot2003-08-13 23:36
svara Sv: Sv: Fattigmansvariant?Anders Puranen2003-08-14 14:00
svara Sv: Fattigmansvariant?Paul Waserbrot2003-08-14 22:07
svara Sv: Sv: Fattigmansvariant?Paul Waserbrot2003-08-14 22:09
svara Sv: Sv: Sv: Fattigmansvariant?Anders Puranen2003-08-15 08:01

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik: