Namn: Lösen:

Sv: Tankar om utbildning i teknisk dykning

(Läst 311 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Hej Viktor!

En dykutbildning ska ge dig verktyg att göra de dyk du vill på ett säkert och roligt sätt. Jag ser att du främst är intresserad av vrakdykning, där har vi ett gemensamt intresse. Vrakdykning kan ge fina upplevelser både djupt och grunt.
Jag har utbildat inom lite olika organisationer genom åren, Ingen av organisationerna har tvingat dig till något, exempelvis att använda helium djupare än ett visst djup. Gemensamt för organisationernas upplägg har varit att ge dig många möjligheter till bra dyk och hög överlevnad. Här har organisationerna olika sätt att se på vad som viktigt att lägga fokus på och hur dykträningen ska styras upp.

Vissa organisationer väljer att ha fler utbildningssteg vilket kan vara bra men även kass. Viss inflation brukar smyga sig in hos ibland instruktören, ibland eleven själv som anser sig vara mer utbildad än vad nivån i själva verket var ämnad för. Det blir för vissa dykare ett bryskt uppvaknande när man insåg att dyket var över ens förmåga.

Under en kurs behöver du och instruktören följa en kursstandard. Om det i standards står att helium ska användas efter ett visst djup så finns det en god anledning till det. Under en kurs ska all dykträning göras på ett så säkert sätt som möjligt.

Jag anser att en utbildningsorganisation tillsammans med instruktören har ansvaret att ge eleven möjligheter att använda det som fungerar bäst för ett visst dyk. Att lära sig dyka till 50 meter med en Trimixblandning vill jag påstå är lättare än att lära sig dyka till 50 meter med luft.
Vill man hålla sig i spannet 30-40 meter så visst går det att dyka på luft eller Nitrox. Men den dagen då du känner att just detta dyket till 40 meter kommer kräva mer av din uppmärksamhet så är det väl inte fel att kunna förstå och använda sig av en slatt helium för den där extra skärpan som behövs?

Mitt råd är att söka en kurs som ger dig lite mer än det du tror du är ute efter. Om kursen ger dig träning i mer avancerade tekniker än du för tillfället anser att du behöver så är det bara bra.
Tro mig när jag säger att min dykträning har räddat mig många gånger. Det har ibland kanske inte varit så vansinnigt avancerade problem som uppstått men jag är övertygad om att hade jag varit sämre tränad i problemlösningstekniker hade det kanske inte varit möjligt att skriva detta.

En bra kurs har gett dig möjligheter att planera och utföra dyket som du just där och då finner lämpligast. Om det sen är med luft, Nitrox eller Trimix det bestämmer du själv, ingen tvingar dig till något.
Det viktiga är att dyket blev en bra upplevelse och att vi alltid kan komma hem till mammas köttbullar och mos.

Dyk snyggt!

/Micke

Micke Wolhardt
Micke Wolhardt 2021-01-03 14:52:19
77 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Tankar om utbildning i teknisk dykning Viktor Adolfsson 2021-01-02 22:45
svara Sv: Tankar om utbildning i teknisk dykningDaniel Holmstedt2021-01-03 12:06
svara Sv: Sv: Tankar om utbildning i teknisk dykningViktor Adolfsson2021-01-03 19:17
svara Sv: Tankar om utbildning i teknisk dykningMicke Wolhardt2021-01-03 14:52
svara Sv: Sv: Tankar om utbildning i teknisk dykningViktor Adolfsson2021-01-03 19:24
svara Sv: Sv: Sv: Tankar om utbildning i teknisk dykningMicke Wolhardt2021-01-03 21:08
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Tankar om utbildning i teknisk dykningViktor Adolfsson2021-01-04 07:16
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Tankar om utbildning i teknisk dykningMarcus Sundberg2021-01-04 17:30
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Tankar om utbildning i teknisk dykningAnders Palm2021-01-04 18:37
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Tankar om utbildning i teknisk dykningViktor Adolfsson2021-01-05 17:30
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Tankar om utbildning i teknisk dykningMicke Wolhardt2021-01-04 19:24
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Tankar om utbildning i teknisk dykningViktor Adolfsson2021-01-05 17:43
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Tankar om utbildning i teknisk dykningErik Rådström2021-01-14 14:25
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Tankar om utbildning i teknisk dykningViktor Adolfsson2021-01-14 18:20
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Tankar om utbildning i teknisk dykningErik Rådström2021-01-15 07:50
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Tankar om utbildning i teknisk dykningViktor Adolfsson2021-01-16 11:53
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Tankar om utbildning i teknisk dykningMicke Wolhardt2021-01-04 19:48
svara Sv: Tankar om utbildning i teknisk dykningMichael Olin2021-01-03 21:04
svara Sv: Tankar om utbildning i teknisk dykningAnneli Sara Banderby2021-01-06 20:23
svara Sv: Tankar om utbildning i teknisk dykningDaniel Mattila2021-01-07 10:45
svara Sv: Sv: Tankar om utbildning i teknisk dykningViktor Adolfsson2021-01-07 16:35

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: