Namn: Lösen:

Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Tankar om utbildning i teknisk dykning

(Läst 151 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Viktor, du krånglar till det lite för dig :-)

Det är egentligen mycket lätt. Helium reducerar narkos vilket är fantastiskt när dyket blir djupt eller krävande. Vem som bestämmer när, hur mycket och varför ni väljer att addera helium i andningsgasen är du och ditt dykteam.

Det finns några enkla rekommendationer att följa som är satta just för att de passar de flesta dykare och ger en bra säkerhetsmarginal. Djupare än 30 meter så blir de flesta lite narkade. Narkosen ökar med djupet. Ibland känns det inte alls om det exempelvis är ljust, bra sikt och dyket är enkelt, men en viss narkos finns där.
Narkosen i sig är inte livsfarlig om man är medveten om den och vad den gör med dig.

Om du glider fram på ett tropiskt rev med en svag ström som gör att ansträngningen är minimal kommer ett djup av 40 meter på luft antagligen inte bekomma dig särskilt mycket. Narkosen finns där men då dyket inte kräver speciellt mycket av dig varken mentalt eller fysiskt kommer det kännas lugnt.
Samma dykdjup i Östersjön på ett vrak med tre meters sikt, mörker, mer uppgifter och den mer omfattande utrustningen kommer påtagligt öka närvaron av narkosen. Men om du är väl inövad på de dykfärdigheter som behövs för att genomföra dyket på ett säkert sätt och det finns en bra plan att jobba efter så kommer du antagligen få ett riktigt bra dyk utan helium i andningsgasen.

Som jag sa tidigare är helium bara ett av alla verktyg en teknisk dykare använder sig av.
Helium minskar narkos, vilket är mycket bra vid djupa dyk och dyk där extra sinnesnärvaro krävs.
Helium är med sin låga densitet mycket lättandat. En lättandad gasmix minskar risken för koldioxid (CO2) uppbyggnad. CO2 är ca 25 gånger mer narkotiskt än kväve.
Helium är som du nu säkert förstår en skitbra gas att dyka med!

Men kan man då inte dyka till 40 meter eller djupare utan helium?
Såklart att du kan!
Det är här din utbildning spelar roll.
Om du har lärt dig dykplanera med gasreserver, dekompressionsförfaranden och nödrutiner.
Om du har koll på all utrustningshantering dyket kräver.
Om du är en god teamdykare.
Om du har tränat på hur du manövrerar, simmar och för dig i vattnet.
Om du har tränat in många olika problemlösningsscenarion.
Om du seriöst kan säga till dig själv att du har koll på dessa bitar är jag övertygad om att du kommer undan med ett 40 meters vrakdyk i Östersjön.
Allt, och jag menar verkligen allt, handlar om hur mycket energi du lagt på att träna dykfärdigheter.

Jag använder helst och gärna helium i min gasmix när jag ska dyka djupt. Jag anser mig ha bra koll på hur och när min narkos blir för stor och väljer idag oftare mängd helium utefter dykets svårighetsgrad i kombination med djup än bara efter djup.

Tillgången på helium är ibland det som begränsar dyket. På vissa dykplatser i världen är helium galet dyrt eller kanske mycket svårt att få tag på. Då får dyket styras utefter vad jag anser mig komma undan med, med eller utan helium.

Jag har gjort fler djupa luftdyk än vad jag tänker erkänna här. Dykdjupen har passerat 60 meter på luft vid flertalet tillfällen. Det är verkligen inget jag rekommenderar eller är mallig över.
Att jag gjort dessa dyk finns det alltid en anledning till.
Tänk dig att du har ca 2 distans ut till ett av världens bästa vrak. Du har åkt nästan till andra sidan klotet för att dyka. Det enda som saknas är helium. Valet står mellan att dyka eller sitta på land och sura. Här blir valet för min del lätt.
Ska sägas att dessa dyk har utförts med så stora säkerhetsmarginaler som har varit möjligt.

Som kontrast till det kan jag säga att ibland har jag använt helium på dyk grundare än 30 meter. Varför då undrar man ju verkligen? Jo, för att dyket varit fysiskt krävande och jag ansett mig vilja ha en lättandad och fin gas för att minska CO2 uppbyggnad. En EAN32 med ca 20% He är fina grejor (Tx 32/20).
Jag använder även gärna helium i dekompressionsgaser om jag har råd och möjlighet. Det ger mig en effektivare utvädring av inertgas och ett lättare andningsarbete under dekompressionen. En EAN50 med 25% He (Tx50/25) smakar fint.

Vad ville jag säga egentligen :-) Jo, du kan mycket väl dyka luft eller Nitrox till 40 meter om dina dykfärdigheter tillåter det.
Heliumets närvaro och mängd styrs av vad du anser dig behöva, tillgång och vad plånboken säger.
Du är inte på något sätt tvingad att använda helium djupare än 30 meter bara för att du har kunskapen att använda det.

Träna på dina dykfärdigheter och tänk efter före så kommer det gå bra, med eller utan helium.

Dyk snyggt!
/Micke

Micke Wolhardt
Micke Wolhardt 2021-01-04 19:24:35
76 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Tankar om utbildning i teknisk dykning Viktor Adolfsson 2021-01-02 22:45
svara Sv: Tankar om utbildning i teknisk dykningDaniel Holmstedt2021-01-03 12:06
svara Sv: Sv: Tankar om utbildning i teknisk dykningViktor Adolfsson2021-01-03 19:17
svara Sv: Tankar om utbildning i teknisk dykningMicke Wolhardt2021-01-03 14:52
svara Sv: Sv: Tankar om utbildning i teknisk dykningViktor Adolfsson2021-01-03 19:24
svara Sv: Sv: Sv: Tankar om utbildning i teknisk dykningMicke Wolhardt2021-01-03 21:08
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Tankar om utbildning i teknisk dykningViktor Adolfsson2021-01-04 07:16
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Tankar om utbildning i teknisk dykningMarcus Sundberg2021-01-04 17:30
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Tankar om utbildning i teknisk dykningAnders Palm2021-01-04 18:37
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Tankar om utbildning i teknisk dykningViktor Adolfsson2021-01-05 17:30
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Tankar om utbildning i teknisk dykningMicke Wolhardt2021-01-04 19:24
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Tankar om utbildning i teknisk dykningViktor Adolfsson2021-01-05 17:43
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Tankar om utbildning i teknisk dykningErik Rådström2021-01-14 14:25
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Tankar om utbildning i teknisk dykningViktor Adolfsson2021-01-14 18:20
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Tankar om utbildning i teknisk dykningErik Rådström2021-01-15 07:50
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Tankar om utbildning i teknisk dykningViktor Adolfsson2021-01-16 11:53
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Tankar om utbildning i teknisk dykningMicke Wolhardt2021-01-04 19:48
svara Sv: Tankar om utbildning i teknisk dykningMichael Olin2021-01-03 21:04
svara Sv: Tankar om utbildning i teknisk dykningAnneli Sara Banderby2021-01-06 20:23
svara Sv: Tankar om utbildning i teknisk dykningDaniel Mattila2021-01-07 10:45
svara Sv: Sv: Tankar om utbildning i teknisk dykningViktor Adolfsson2021-01-07 16:35

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: