Namn: Lösen:

Sv: Tech Diving Sundsvall

(Läst 137 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Välkommen till Sveriges mitt, ok då det är 25 km till mittpunkten men det är bra mycket närmare än gnällbältet...

Vad gäller tekniskt dykning finns det både dubbelpacket och RB's samt gott om stageflaskor i området.
På hemmaplan finns några platser av intresse, men förhållanden varierar.

Halvvägs mellan Stöde och Sundsvall finns divesite Nedansjö, ett gammalt kraftverk och fabrik som lades under vatten när Skallböle kraftstation byggdes. Djupen tillåter långa dyk och det finns mycket att upptäcka inklusive overheadmiljöer i form av rum och en tunnel. Rariteterna inkluderar dumpade bilar och datorer, samt en sedelautomat som kommit på avvägar från en mack...

Stödesjön sägs ha lodats till 90 meter men medeldjupet är mera greppbart på utan helium. Flottning har bedrivits i vattnen och ett militärt flygplan har kraschat i sjön (bärgades omgående, i delar) så fynd kan finnas ;)

Enåsens guldgruva är en dagsutflykt bort, ett dagbrott och en tunnel. Dock sägs bubblor kraftigt försämra siken.
Dykare från både Sundsvalls och Hudiksvalls dykarklubb gör återkommande besök.
Jag väntar fortfarande på att alla stjärnor ska stå rätt för mitt första besök där, så det kommer bli fler resor :)

Det finns ett vrak på 85-isch meter ute i öppet vatten, om vädret tillåter och en skeppares som kan sätta linan rätt finns så uttalade sig den senaste (av mig kända besökaren): Sikten var uppåt två meter och av 15 minuter bottentid spenderades 10 med att klippa sig loss från linor och gammal trål.
Vraket är draperat i flera trålar som fiskare "tillfälligtvis förvarar där i väntan på en fungerande metod att hämta den igen..."

Det finns flera landbaserad dykplatser där man når djup på både 40+ och 50+, någon erbjuder till och med skrovhela vrak att se innan man vänder :)

På mellan 6 och 8 timmar i bil når vi många dykplatser i Norge mellan Hitra och Näröy. Tar man sig bara över gränsen så ;)

Foto saknas
Mattias Eriksson 2020-12-27 09:19:27
211 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Tech Diving Sundsvall Christoffer Berggren 2020-12-18 19:06
svara Sv: Tech Diving SundsvallBenjamin Nauck2020-12-22 13:35
svara Sv: Sv: Tech Diving SundsvallChristoffer Berggren2021-01-02 00:47
svara Sv: Tech Diving SundsvallMattias Eriksson2020-12-27 09:19
svara Sv: Sv: Tech Diving SundsvallChristoffer Berggren2021-01-02 01:03
svara Sv: Sv: Sv: Tech Diving SundsvallJoakim Andersson2021-01-05 15:42

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: