Namn: Lösen:

The DEMA 2007 experience

(Läst 2 023 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

The Dema 2007 experience.

Efter sju sorger och åtta bedrövelser kommer här en liten betraktelse från världens största dymässa.
I år gick mässan av stapeln i Orlando Florida. Mässan hade tusentals besökare under 4 dagar. Dykmässan är inte för privatpersoner utan vänder sig till folk i branchen.
Lite synd på ett sätt men fördelen är att det blir lite mindre spring runt de mest spännande båsen då man slipper de som mest är där för att plocka ett par klistermärken. De som varit där förut sa att mässan var lite mindre i år då den gick över Halloween som är en stor familjetillställning.
För oss som gillar dykning så är det ett paradis av föredrag, det senaste i utrustningsväg och en uppsjö av dykcelebriteter.
Jag var där och jobbade för Rebreatherlabs räkning och det var USA premiär för Pelagian rebreathern. Det gick väldigt bra för oss och det ser ut att kunna ha sått en del frön där borta.
Jag slogs genast av hur liten dykbranchen kan vara när man sprang på diverse dykkändisar runt varje hörn och folk hade tid att snacka lite. Alla kände varandra och även fast det var första året för oss blev vi varmt välkommnade och bjöds raskt med på diverse efterfester och olika dykarrangemang veckan efter mässan.
Kikade man in i Diverites bås kom självaste Lamar Hires fram och frågade vad man tyckte om deras vingar.
Efter nån minut i IANTDs bås så strök Tom Mount förbi och undrade om man ville ha hjälp.
Poseidon hade både Richard Pyle och Bill Stone på plats förutom de supertrevliga svenka gänget på plats.
Mässan innehöll allt man kan tänka sig inom dykning men jag koncentrerade mig mest på rebreathers i vanlig ordning.
Marknaden har verkligen tagit fart och upptog en ansenlig del av mässan.
Gänget från Inspiration tog nog upp det största båset och hade säkert 10 maskiner av olika modeler och utföranden. Inte så mycket nytt vad jag kunde se förutom deras nya och efterlängtade bail out regulator.
Brevid dem höll gänget från Closed Cirquit Research hus som bygger Ouroboros och den nya Sentinel rebreathern. Sentinelmaskinen är deras nya skapelse och kan väl anses vara lillebror till 20 000 dollars shabraket Ouroboros. Sentinel såg lite mer inbjudande ut då slangarna är lite kortare osv.
De har fantastisk finnish på sina produkter och de innehåller endast de finaste komponenterna. Tyvärr tycker jag att det är överarbetat och gillar inte att det sitter en massa onädiga kåpor i kolfiber överallt som man kommer repa sönder på sin första dykutfärd. Kevin Gurr och hans team är verkligen fantastiska ingenjörer men behöver man surrande bitmunstycken, blinkande julgransbelysningar och ett pris man skulle få tre andra maskiner för? Sen har man ju problemet att allt är så avancerat så minsta lilla det strular så åker man på att skicka tillbaka maskinen till England.
Jag tycker de skulle satsa lite mer på att göra maskinen mindre och jobba med balansen så man slipper simma omkring som ett bojsänke.
De har sin trogna följarskara men jag tycker mig se en hel del maskiner till salu på begagnat marknaden.
En annan trotjänare som var på plats var Prism Topaz som numera heter Prism 2 och har köpts av företaget Hollis som ska försöka blåsa liv i Steam Machines gamla skapelse. Jag kunde inte se några nyheter på den med den hade fått ett nytt tjusigt skal i metallicblått.
Vår granne på mässan , trevlige Tomar visade upp sin Titan rebreather som förväntas komma i produktion under 2008.
Maskinen är ett projekt som försöker ta tekniken ännu längre och kan fås med 4st solenoider och handenheten är kraftfull som en normal laptop.
Du kan ladda ner böcker och musik som du kan lyssna på på din deco mm
Inte min påse direkt men skön snubbe som går sin egen väg.
En annan granne var italienska Voyager som satsat på att bygga sin maskin i förkromad plast och diverse neonförgade attiraljer.. No comments…
Gänget från Megalodon hade tyvärr inte mycket att visa upp då de sjäva erkände att deras nya decoprogrammenhet till maskinen inte höll måttet. Rakrygat att erkänna det och vänta tills den är bra nog.
De visade upp en sk dubbel Meg med dubbla scrubbers och motlungor. De hade även tagit fram en sttrappad Meg vinge, annars intet nytt.
Gänget från Jetsam som bygger KISS hade ett par maskiner varav en var motivlackad.
Inga nyheter och det verkar gå lite trögt sen KISS uppfinnare Gordon Smith tragiskt gick bort.
Men å andra sidan, är man nöjd med sin produkt så varför hitta på en massa nya grejjor bara för at det är mässa?
Den stora bomben på rebreatherfronten tillsammans med nya CIS Lunar måste vara att Hammerhead som bygger elektronik numera sammarbetar med Golem Gear och har ett par egna maskiner på marknaden
Otroligt sjysst finnish och genomtänkta lösningar.
Maskinen finns både som elektronisk och mekanisk, med lungorna fram eller på sidan, de har en radial scrubber, färdig bail out regulator, möjlighet att sätta en 4e cell inne i huvudet. Decodator i hand enheten osv.
Jag kunde riktigt se hur Leon “the enemy can see you” Scammahorn i Megalodons bås stog och kippade efter luft då de nu har allt de han inte lyckats få fram de sista åren.
Priset liger på lite drygt 10 000 USD och är en verklig utmanare på den elektroniska och mekaniska rebreathermarknaden. Lycka till säger jag till Kevin och Jakub.
Nu till våra svenska vänner på Poseidon.
Det var med stor spänning jag stegade över för att kolla in den hett efterlängtade CIS Lunar Mk VI.
Jag riktigt såg hur de stelnade till när de såg min namnbricka, de insåg säkert att den här killen kommer slänga ut en recention på nätet blixtsnabbt och de hade de ju rätt i.
Maskinen är onekligen en mycket udda fågel som ger en lite huvudbry då man i princip inte kan göra något själv under dyket och heads up displayen bara varnar att nu ska du avsluta ditt dyk. Som vanligt har Poseidon helt egna och lite underliga lösningar på det mesta men med det sagt inte nödvändigtvis dåliga.
Jag tror att de kan vara på rätt spår då de gör något helt annorlunda, de siktar på en helt ny marknad och då måste man gå i täten av utveckligen. De skapar sin egen marknad och det är ingen vits att göra en “ny Inspiratioan eller Ouroboros”
De kommer satsa på ett utbytesprogram så får du ett problem med din maskin så ser de till att du har en annan tills din är fixad. Det låter som fin kundservice.
De har en väldigt stor trumf på handen att de har lyckats knyta både Bill Stone och Richard Pyle till projektet som båda har väldigt stort erkännande i branchen.
Maskinen är strikt för rekreationsdykning och det enda du i princip kan göra är att byta kalkkasett, ladda batteriet och fylla dina flaskor. Resten är förseglat och oljefyllt vill jag minnas.
Jag frågade om det kommer en trimixversion framöver och Kurt gav mig ett snett leende och det får du försöka tolka.
Jag vet ju vad jag tror iaf.
Jag vill önska dem lycka till och tacka för ett väldigt trevligt bemötande.
Kul att Sverige sätter sin prägel på rebreathermarknaden.

Nästa år får man vattenkamma upp sig och stryka till Elviskostymen för då går DEMA av stapeln i Las Vegas

Håll i hatten!

Roger Ingebo

Roger Ingebo
Roger Ingebo 2007-11-19 01:07:26
1 350 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg The DEMA 2007 experience Roger Ingebo 2007-11-19 01:07
svara Sv: The DEMA 2007 experienceNils Möllerström2007-11-19 08:14
svara Sv: Sv: The DEMA 2007 experienceFredrik Astlid2007-11-19 21:45
svara Sv: The DEMA 2007 experienceJohan Carlsson2007-11-19 21:46
svara Bitter?Andreas Sannerman2007-11-19 22:03
svara Sv: Bitter?Roger Ingebo2007-11-20 00:53
svara Sv: Sv: Bitter?Fredrik Astlid2007-11-20 15:14
svara Sv: The DEMA 2007 experienceBert Ytterhag2007-11-20 19:52
svara Sv: The DEMA 2007 experienceJohan Fredin2007-11-21 00:41
svara Sv: Sv: The DEMA 2007 experienceRoger Ingebo2007-11-22 00:16
svara Sv: The DEMA 2007 experienceRoger Ingebo2007-11-22 05:17