The Story of “Ubåtsmassakern”

(Läst 4 758 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

En film från SVT uppdelad i 5 delar på grund av begränsningar på YouTube, inspelad 1986 på dom kända E19 vraken som många varit och dykt på, och där det finns många olika historier hur det hela gick till med upptäckten. Vissa sanna och vissa lite längre från verkligheten.

Detta är originalberättelsen.
Samtidigt är det en del av historien om en dykbåt ”Prosper”. Ja det är rätt, Prosper har fått namn efter det kända vraket i Spårösund, där även ”Prosper 2” hade sin hemmahamn inne i viken innanför sundet.

Några år efter upptäckten av E19 vraken köpte jag Prosper som jag körde med i nära 20 år.
Prosper är en delvis unik konstruktion med många detaljer från flyget, där bland annat delar till det hydrauliska styrsystemet kom från J29.
Framdrivning var från början 2 st WW motorer med hydraulisk drift av propellrarna. Detta för att slippa backslag och växellådor och tillåta en steglös reglering av hastigheten.
Som kuriosa kan nämnas att WW motorerna var konverterade till Fotogen och kördes på flygfotogen, ( dränaget från testriggar på SAAB)
Efter att jag köpt Prosper gjorde jag en helrenovering och WW motorer byttes mot Isuzu dieslar, men fortfarande helhydraulisk drift.
Nu var det inte mina bravader med Prosper som filmen gäller, så det får vi ta en annan gång.
Vill passa på och tacka för alla uppmuntrande medelanden jag fått från massor med tacksamma åskådare av dom gamla filmer jag lagt upp. Vissa filmer kanske lite udda men visar
verkligheten i ” Så funkar det”

Många av filmerna i mitt arkiv är i dag så gamla att det inte är så många som vet att dom finns

Luta er tillbaka och jag låter filmen från 1986 rulla, och om ni har invändningar mot den tekniska kvalitén på film och dykutrustning tänk på att den är inspelad för nästan 25 år sedan och att överföring från TV till VHS och till Youtube inte ger originalfilmerna rättvisa

Del 1

Del 2

Del 3

Del 4

Del 5

Björn Carlsson
Björn Carlsson 2010-01-24 22:53:04
3 354 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg The Story of “Ubåtsmassakern” Björn Carlsson 2010-01-24 22:53
svara Sv: The Story of “Ubåtsmassakern”Jonas Andersson2010-01-24 23:45
svara Sv: Sv: Tacka Sveriges TelevisionBjörn Carlsson2010-01-25 17:01

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: