Sv: Tips om dykcenter och utbildning på Malta
(Läst 461 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
1) Får jag göra djupdyk, eftersom jag redan gjort det eller måste jag ha AOW?
Det beror på dykcentret. Många dykcenter behandlar dykare som redan dykt djupare än 18 meter efter grundkursen som AOW i praktiken. Nu kan det mycket väl finnas lokal lagstiftning på Malta som kräver att du har just AOW eller motsvarande (CMAS ** osv) för att dyka djupare än 18-20 meter. Jag är inte up-to-date på maltesisk lagstiftning i dag. Notera dock att väldigt många försäkringsbolag vägrar att betala för skador orsakade under dykning om du dyker förbi djupet på din träningsnivå. Din träningsnivå är faktiskt 30 meter (eftersom du gjorde Deep Dive på din Adventure Diver) men du måste styrka det från loggboken. PADI lägger inte in sina Specialty Dives på Adventure Diver/AOW-kort. Tyvärr.
Kort sagt så tror jag att du kan dyka till 30 meter med närmast vilket dykcenter som helst på Malta om du kan styrka att du gjort ditt Deep Dive. Och förmodligen också med center där du inte kan styrka det.
2) Några tips på bra dykcenter?
Divewise har nämnts av många redan. Jag gillar dem, men måste påpeka att jag också har jobbat för dem. "In the interest of full disclosure". Det finns f ö många bra dykcenter på Malta.
3) Bra boende?
Jag hade själv valt något hotell i Sliema, men det finns ännu billigare alternativ i St Julians, och riktigt mysiga alternativ i Valletta. Bäst är att kolla med någon på plats.
4) Ev kommer jag åka ensam eftersom jag inte känner så många med dykcert och våra semestrar inte ligger samtidigt, finns det några bra ställen för ensamresare, vore ju kul att lära känna några likasinnade? :)
Du kommer att få nya vänner via dykcentret.
5) Behöver jag gå hela kuren AOW eller räcker det att jag gör ett till äventyrsdyk?
Min bedömning är att det räcker att du gör två (2) äventyrsdyk till, så att du formellt har 5 äventyrsdyk. Återigen, du bör nog kunna styrka att du gjort t ex djup och navigation, eftersom de ingår i AOW, men inte kan styrkas från ditt Adventure-kort. De 3 dyk du har på Adventure-kortet från 2007 gör att du undgår PADI:s 12-månaders regel, för sista träningsdyk. Som jag ser det så kommer ett av dina fyra äventyrsdyk inte att räknas eftersom det gjordes i 2007.
Tips om dykcenter och utbildning på Malta | Alexandra Kronholm | 2011-05-30 14:24 |
Sv: Tips om dykcenter och utbildning på Malta | Anki Bertilsson | 2011-05-30 21:15 |
Sv: Tips om dykcenter och utbildning på Malta | Kalle Selin | 2011-05-31 07:52 |
Sv: Tips om dykcenter och utbildning på Malta | Rikard Lindby | 2011-05-31 09:17 |
Sv: Tips om dykcenter och utbildning på Malta | Ola Ljunggren | 2011-05-31 10:02 |
Sv: Tips om dykcenter och utbildning på Malta | Kjell Nylund | 2011-05-31 10:37 |
Sv: Tips om dykcenter och utbildning på Malta | Alexandra Kronholm | 2011-05-31 12:27 |
Sv: Sv: Tips om dykcenter och utbildning på Malta | Ola Ljunggren | 2011-05-31 20:29 |
Sv: Sv: Sv: Tips om dykcenter och utbildning på Malta | Johan Wallin | 2011-06-15 00:09 |
Sv: Sv: Sv: Sv: Tips om dykcenter och utbildning på Malta | Magnus Keijser | 2011-06-15 11:27 |
Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Tips om dykcenter och utbildning på Malta | Johan Wallin | 2011-06-16 12:02 |
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: