Namn: Lösen:

Sv: Tips på vilken torrdräkt som kan vara ett bra

(Läst 299 gånger.)

Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Anmäl detta inlägg till våra moderatorer
Detta har diskuterats många gånger i många forum. Det finns inte en sanning här som passar alla.

Jag började dyka en neoprenedräkt som var begagnad. Dess dåliga passform och gamla neoprene gjorde den obekväm och otymplig. Min första riktiga nya dräkt blev en Nokia. En gummidräkt av samma typ som Viking. Därefter blev det en Waterproof neoprenedräkt men grym passform. Sedan en Viking och nu en SANTI.

Jag tror att en neoprenedräkt med riktigt bra passform kan vara ett bra ekonomiskt val för att komma igång och dyka. Det blir lite mindre fokus på vilket det perfekta understället är. Du ska ha underställ, men på sommaren ett så tunt som möjligt och lite mer resten av året. Då jag antar att du inte dykt så mycket innan så kan jag säga att detta blir kanske minst att tänka på initialt.

Fördelar är att du har värmeisolering i dräkten, komfortabelt om den har en riktigt bra passform, lätt att komma igång genom lägre uppstartkostnad. Nackdelar är att det kan vara krångligare att hitta och laga små hål, isoleringen avtar med djupet, svårare (tror jag) att sälja begagnad.

Skaldräkter finns i lite fler olika utföranden idag. Personligen skulle jag aldrig välja en skaldräkt som inte har sk teleskopmidja. Den konstruktionen ger mycket rörelsefrihet om du har rätt storlek. Du måste kombinera skaldräkten med ett bra underställ för dykning som står emot komprimeringen på djup. Jag tror att en skaldräkt kanske är ett bättre val om du är beredd att lägga mer pengar och är säker på att du kommer komma igång att dyka lite mer med en gång. Om du ska titta på olika skaldräkter så titta gärna på tillgången till storlekar eller om vad det annars kostar att måttsy. De flesta har nog bra standardstorlekar i dag och en sådan kan vara lättare att sälja om man så vill lite senare.

Fundera inte för mycket över dragkedjans placering. Även en frontzip ska helst dras av en varsam hand hos parkamraten. Torrhandskar blir oftast det som ger mest värme och smidighet när man väl är nere. Men enkelheten hos våthandskar är inte att bortse ifrån. Jag dök oftast med våta trefingerhandskar förr, funkade bra i 50 minuter även på vintern. Likväl har jag torrhandskar med ringsystem idag. Mina händer gör ont när de blir kalla.

Fundera över dina möjligheter att laga eller få dräkten lagad där du bor. Ibland kan det vara ovärderligt att handla av någon som kan rädda en dykhelg för dig senare för att du handlade just där.

Svenskritade skaldräkten waterproof är omtyckta liksom finska ursuit och de dyra polska Santi-dräkterna. Vill man ha neoprenedräkt så tror jag att Scubapro och Waterproof är de vanligaste.

Det är inte jättestor skillnad i kvalitet om man väljer någon av de lite vanligare och större märkena. Storlek/passform/komfort kan avgöra mer än märke. Vissa material känns ganska styva tycker jag tex cordura, men det där är nog mycket en vanesak som under dykningen spelar mindre roll.

Du kommer säkert få många råd. Det allra bästa jag kan ge dig : prova allt vad du kan. Ta torrcert med instruktör, köp kanske inte egen dräkt förrän efter den utbildningen. Lite klarnar kanske då när du känt efter lite.

Lycka till.

Anders Gamberg
Anders Gamberg
2019-10-30 23:06:05
69 postningar

mail 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Tips på vilken torrdräkt som kan vara ett bra Sabina Ringius 2019-10-30 18:27
svara Sv: Tips på vilken torrdräkt som kan vara ett braAnders Gamberg2019-10-30 23:06
svara Sv: Tips på vilken torrdräkt som kan vara ett braJohan Pettersson2019-10-31 08:52
svara Sv: Tips på vilken torrdräkt som kan vara ett braJoakim Johnsson2019-10-31 16:18
svara Sv: Tips på vilken torrdräkt som kan vara ett braJoakim Nilsson2019-10-31 16:49
svara Sv: Tips på vilken torrdräkt som kan vara ett braP-A Andersson2019-10-31 22:36
svara Sv: Tips på vilken torrdräkt som kan vara ett braJoakim Elfström2019-11-01 00:03
svara Sv: Tips på vilken torrdräkt som kan vara ett braNina Mattsson2019-11-02 18:33
svara Sv: Tips på vilken torrdräkt som kan vara ett braKrister Åsvik2019-11-06 21:44
svara Sv: Sv: Tips på vilken torrdräkt som kan vara ett braSabina Ringius2019-11-20 22:32

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: