To BOV or not to BOV
(Läst 2 797 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
TÄnkte kolla med er era åsikter om BOV och dess användning. Jag står i valet mellan rEVO (Ej monterad BOV i fabriksversionen) eller JJ-CCR (BOV när den levereras). Nu är det självklart inte BOV eller ej som avgör inköpet utan en rad andra faktorer, men när jag ställde frågan till Paul på rEVO säger han väldigt kryptiskt:
"we have at this moment come to the conclusion that the BOV is not the holy grail
first: you can in my opinion not use it on hypoxic dives, as there is no real (safe) solution for gas switching on BOV"
och sedan
"it is my conviction that the likelihood to get a CO2 hit due to bad inhaled gas, is very low on a rEvo, and when you apply the recommended durations, nihil. Even more due to the very good WOB the likelihood to get CO2 problems due to autointoxication is also low"
Hela tråden återfinns här: http://www.rebreatherworld.com/revo-rebreather/35825-bov-development-6.html
Jag tycker det är ett rätt konstigt uttalande att risken för co2 hit skall vara så liten på en rEVO att enda risken är dåligt packad skrubber, vilket implicit blir resultatet av ov uttalandet ovan. Jag har i flera fall läst om dykare som vittnar att BOVen hjälpt dem, om än bara för ett par snabba sanity breaths, men det känns som om det inte kan bli direkt fel med BOV? Dock påstår Paul att WOB blir såpass mycket sämre att det inte är en option och att han i 100 fall av 100 skulle gå på off board bailen.
Jag är väldigt förvirrad känner jag. Alla jag pratat med om RB (varav inga tror jag har den kunskap som finns här inne) säger att de inte vill dyka utan BOV - men hur ser ni på det?
Och hur ser ni på snacket ovan om att det inte skulle gå att använda en hypoxisk mix när man dyker med BOV? Det jag kan se hända är att man är utan bail de sista 10 meterna (eller första beroende på hur man ser det) - en 10/70 får ju dock ändå 0,2 på 10 meter? Hur resonerar vi här?
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: