Sv: To BOV or not to BOV
(Läst 701 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Jag är rätt övertygad om att de flesta i 100 fall av 100 skulle gå på bailoutreggen, men å andra sidan finns ett gäng trådar på RBW som beskriver att det inte var fysiskt möjligt för dem att skifta regg i samband med CO2-smällar.
Prestandan på BOV:ar generellt är helt enkelt sämre än "riktiga" reggar, även på de första 200-ish Sentinelerna som är baserad på Poseidon Extreme. Knappast en regg som är känd för att ge för *lite* gas utan snarare tvärt om. Idag sitter Apeksgrejor på nya Sentineler, men dessa har jag inte testat.
Vad jag vet finns idag inte en enda BOV som uppfyller CE-standarden för OC-dykning. Min gör det inte, den är inte testad och Poseidon själva tror inte ens att den skulle fixa kravet.
Ett problem generellt är att maskinerna som standard levereras med BOV kopplad till onboardförrådet, vilket knappt IMHO är att rekommendera för annat än poolbruk om man nu tror att gasen faktiskt ska räcka till att göra något. Å andra sidan refererar de allra flesta tillverkare till att BOV ska användas för sanity breaths, dvs för att enkelt kliva av loopen och kunna känna efter om maskinen faktiskt fungerar eller inte. BOV på t.ex. RB80 eller Pelagian om man använder större flaskor är en annan femma...
Pauls kommentarer om att det inte fungerar att dyka BOV hypoxiskt kommer vad jag har fattat från att han inte anser att det fungerar med quick connectors. Vad exakt detta tyckande kommer från har han vad jag vet inte presenterat, inte ens när jag frågade honom rakt ut i en tråd nyligen. Det jag däremot vet är att han har gjort sig förtjänt av att få tycka i frågan. Jag håller inte med honom, men kan heller inte säga att han har helt fel.
Oavsett anledning så är vi båda helt överens om att du inte kan förlita dig på en hypoxisk BOV under den grunda delen av ett dyk om du inte aktivt skiftar gas. Å andra sidan är det många som helt enkelt nöjer sig med att isolera gasflödet till BOV när gasen inte är andningsbar och motiverar det med att risken för CO2-problem inte är under den grunda fasen utan på djupet.
Andra på RBW har kommenterat just quick connectors med att det är ett för farligt moment att faktiskt skifta gas, men jag kan inte för mitt liv se hur det ska kunna vara mer farligt (eller för den delen mindre) farligt än att skifta gas OC. Samma rutiner borde gott och väl kunna hantera detta skifte.
När man väl har sin BOV kopplad till en korrekt gas ser jag (bortsett från att det suger att scootra med i alla fall min) bara fördelar. En av de viktigaste är att man inte ens med lathet kan motivera sig att låta bli att tidigt kliva av loopen så snart man känner det minsta lilla eller i extremfallet till och med låta bli att testa sin bailout i vattnet. Man behöver ju aldrig stuffa några slangar utan det är bara att vrida fram och tillbaka på munstycket.
För egen del är jag idag i någon slags twilight-zone:
BOVen är fortfarande kopplad till onboard pga att jag inte tagit mig tiden att göra om anslutningarna, men även för att jag i 99% av fallen faktiskt kliver i vattnet utan att han någon bailout klippad på mig i samband med ihoppet. Har blivit räddad av BOV:en i samband med ihopp vid ett tillfälle hittills...
Senaste året har det blivit mest hypoxiska diluenter och då har BOVen i praktiken varit oanvändbar på ytan. Den har istället fått hänga med mest för att jag inte ska vänja mig vid vad bekvämt det är att inte ha den sitta på riggen. I praktiken har jag istället sett den som en lösning enbart på djupet och möjligtvis ett sätt att slippa andas vatten under kanske ett par andetag om det är grunt.
Just nu har jag således ingen BOV värd namnet i mina ögon, men så snart som jag är tillbaka hemma igen kommer den att byggas om så att jag alltid har den kopplad till bailoutgasen. Jag får helt enkelt vänja mig vid tanken att inte ha någon BOV kopplad vid själva ihoppet, eller se till att en av flaskorna faktiskt är klippad redan innan jag hoppar i.
Jag hör hur som helst till dem som ser betydligt mer nytta än problem med BOV:en och även om jag kanske aldrig kommer att behöva använda den på riktigt så känns det rätt skönt att veta att den finns där.
BOV till Revo antar jag finns som tredjepartsprodukt även om inte Paul säljer den från scratch.
MVH
/Jonas
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: