Sv: To BOV or not to BOV
(Läst 565 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Jag tycker att BOV är en självklarhet idag för att kunna gå från loopen till OC bailout på ett säkert sätt. Att man inte kan använda BOV med hypoxiska mixar förstår jag inte hur resonemanget bakom! BOV används för att skifta till bottenmix, som är anpassad till det djupet du är på. För att ta sig upp måste du ändå använda dekogaser om det är ett tekniskt dyk, hypoxisk mix eller inte. Om nu Paul menar att det finns risk att baila ut väldigt grunt och svimma av hypoxi - kom igen, lite koll måste man väl ha på vad man andas? Risken att man måste baila på så grunt djup är hursomhelst väldigt liten.
Att "BOV is not the holy grail" kan referera till att en BOV kommer inte att rädda dig på 100 meter om den är kopplad till en 3L flaska. Då är en BOV enbart ett sätt att säkra övergången till annan bailout lite grand. Men det är ju också common sense.
Inte helt med på att man kan använda argument som "men du får ju inte CO2 hit ändå på min maskin" i den debatten heller.
Kort sagt - mitt råd är att skaffa BOV. Den går också att eftermontera rätt enkelt, det finns många märken.
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: