Namn: Lösen:

Träbit från Vasa återlämnad!

(Läst 1 231 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Pressmeddelande:

Den träbit som påstods komma från Vasa och auktionerades ut på Internet förra året har idag på eftermiddagen lämnats till Vasamuseet. Med träbiten lämnades ett brev där den anonyme köparen skriver:

Syftet, när vi bestämde oss för att lägga bud på objektet, var att låta träbiten generera ett mervärde vid någon välgörenhetsaktivitet för att sedan donera intäkterna till ett gott ändamål. Vi har dock tänkt om utifrån våra arkeologiska värderingar och funnit att en kommersialisering av det svenska kulturarvet inte är hedervärt och skulle skicka ut fel signaler till allmänheten.

Den anonyme köparen säger sig vara fullt medveten om att träbiten kanske inte är genuin. Enligt Vasamuseets experter är det omöjligt att avgöra om träbiten kommer från Vasa eller inte.

Jag säger då det! Ännu finns det hopp för mänskligheten. Hoppas med detta hedervärda agerande att relikhandeln med våra vrak upphör!

Jens Lindström
Jens Lindström 2006-02-17 16:28:35
78 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Träbit från Vasa återlämnad! Jens Lindström 2006-02-17 16:28
svara Sv: Träbit från Vasa återlämnad!Mats Lillnor2006-02-17 16:52
svara Skulle kunna vara jag, men tyvärr ;-) (NT)Håkan Wiking2006-02-17 17:04
svara Sv: Skulle kunna vara jag, men tyvärr ;-) (NT)Fredrik Astlid2006-02-18 11:01
svara Sv: Sv: Skulle kunna vara jag, men tyvärr ;-) (NT)Mats Lillnor2006-02-18 14:02
svara källa?Micke Tilja2006-02-18 12:24
svara Sv: källa?Jens Lindström2006-02-18 14:20

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: