Dykförbud på Trassel - inte sannolikt

(Läst 518 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Nu behöver man ju inte måla fan på väggen det första man gör…dykförbud, ta det liiiite lugnt nu.

Trots allt så är våra Länsstyrelser tämligen återhållsamma med dykförbud, och det skall nog mer till än att lokalbefolkningen tröttnar på dykare får att det skall gå igenom. Allemansrätten är djupt rotad, och man vill inte gärna göra inskränkningar på den allt för lättvindigt genom att slänga ut dykförbud för att lokalbefolkning inte gillar dykare.
Visst skall man inte förringa risken helt, men jämför vi med andra dykförbud (och då räknar bort militära), så handlar det antingen om fornlämningar (ex Jutholmsvraket) eller omfattande/kommersiell trafik (ex Boda brygga), eller möjligtvis båda (Ex Anna Maria).
Jämförbara ställen där det inte blivit dykförbud, är ju Alviksvraket, Harm, Wärdshusvraket, Lerviksvraket – personligen skulle jag finna det mer sannolikt att det blev dykförbud där innan det blev dykförbud på Trassel.
Björkvik är väl annars ett bra exempel på hur lite lokalbefolkningens irritation spelade in, och att man bara tog hänsyn till båttrafiken till själva bryggan.

Personligen tror jag att det är betydligt mer sannolikt att det kommer upp sura lappar/skyltar eller kanske en vägbom/motsvarande. Sedan skall vi ju inte förglömma att nyhetens behag gör sitt till saken. Vraket är fortfarande ganska "nytt", och ett av få ställen som är tillgängligt vintertid, och även om jag tror att den kommer fortsätta att vara ganska populär, så tror jag helt klart att besöksfrekvensen borde gå ner på sikt, framförallt när isen försvinner och man kommer åt andra dykplatser.
Är det för övrigt någon som vet hur det låg till i somras – följdes uppmaningen att inte dyka på Trassel under sommarmånaderna, eller blev dykarna ett irritationsmoment?

Sedan så är det väl också så, att det är ett problem att inte FLER dykplatser läggs upp på nätet. Med fler ställen att dyka på, så skulle nog färre besökare vara på varje ställe under samma tidsperiod. Hur många av de som gjort flera dyk på Trassel, hade inte hellre besökt andra platser istället om de hade haft något bra alternativ?

Dock så vill jag till sist påpeka att jag tycker att det är bra att sådana här diskussioner kommer upp. Jag har själv (dock inte på just Trassel) sett högst omdömeslöst uppträdande på en del dykplatser, så visst finns det skäl för att lokalbefolkning kan bli irriterade på dykare.
Själv brukar jag försöka prata med lokalbefolkning när jag träffar dem på en dykplats. Bara att vara trevlig tar bort en hel del grymtande om "att det här MIN strand". Om man dessutom kan hjälpa dem genom att kolla om det finna något uppstickande skrot utanför bryggan där barnen badar, eller titta efter något som de tappat från bryggan, då brukar de flesta få en helt annan inställning till dykarbesöket.

Dyk Väl & Med Hänsyn!
Pär Ahlgren

Pär Ahlgren
Pär Ahlgren 2009-03-02 13:53:46
2 606 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Trassel - snart ett minne blott Peter Nordwall 2009-03-02 09:02
svara Sv: Trassel - snart ett minne blottOla Åkerström2009-03-02 12:04
svara Sv: Sv: Trassel - snart ett minne blottDmitri Gorski2009-03-02 12:21
svara Sv: Sv: Sv: Trassel - snart ett minne blottOla Åkerström2009-03-02 12:41
svara Eller varför inte läsa den härChristian Svärd2009-03-02 12:21
svara Sv: Eller varför inte läsa den härLinda Haglund2009-03-02 12:32
svara Sv: Sv: Eller varför inte läsa den härChristian Svärd2009-03-02 12:36
svara Sv: Sv: Sv: Eller varför inte läsa den härLinda Haglund2009-03-02 12:40
svara Det var värst!Christian Svärd2009-03-02 13:15
svara Sv: Sv: Sv: Eller varför inte läsa den härOla Åkerström2009-03-02 13:09
svara Dykförbud på Trassel - inte sannoliktPär Ahlgren2009-03-02 13:53
svara Dykstatistik på Trassel (säsongshänsyn)Pär Ahlgren2009-03-03 09:08
svara Sv: Trassel - snart ett minne blottJakob Selbing2009-03-02 13:55
svara Sv: Trassel - snart ett minne blottPeter Nordwall2009-03-02 15:32
svara Sv: Sv: Trassel - snart ett minne blottAndreas Glimhester2009-03-02 17:51
svara Sv: Sv: Sv: Trassel - snart ett minne blottFredrik Christiansson2009-03-02 18:50
svara Är det nån som varit sur?Anders Thulin2009-03-02 21:30
svara Å var är.....Christian Svärd2009-03-03 00:04
svara Sv: Å var är.....Jakob Selbing2009-03-03 00:11
svara Sv: Sv: Å var är.....Christian Svärd2009-03-03 00:28
svara Sv: Sv: Å var är.....Fredrik Christiansson2009-03-03 09:12

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: