Dykstatistik på Trassel (säsongshänsyn)
(Läst 422 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
För att svara lite på min egen frågeställning, så kolla jag loggarna här på dykarna.nu (124 st loggar) och sportdykare.se (4 st loggar, varav en dubblett, dvs 3 st), för att se hur väl man har efterlevt rekommendationen att inte dyka på vraket under båtsäsongen.
Jag börjar med första loggen på vraket från januari 2008 och månadsvis framåt:
Jan 08: 1
Feb 08: 27
Mar 08: 32
Apr 08: 6
Maj 08: 1
Jun 08: 0
Jul 08: 0
Aug 08: 0
Sep 08: 0
Okt 08: 9
Nov 08: 19
Dec 08: 8
Jan 09: 12
Feb 09: 11
Som referens:
- 27 februari lades den dykplatsbeskrivning upp på Dykarna.nu, då var redan 25 dyk loggade.
- 14 april lades en dykplatsbeskrivning upp på Sportdykare.se, då var redan 60 dyk loggade.
Självklart är ju inte detta alla som dykt på vraket, men det kan ju ändå ge en viss indikation på hur folk dyker på platsen. Och uppenbart så valde flest personer att dyka där när den var helt ny (nyhetens behag kan man gissa). Och ingen logg finns registrerat under den egentliga båtsäsongen.
Dock så har faktiskt 27 loggar registrerats under den period som Svärd föreslog som dykförbudsperiod i tråden han länkar till ovan, dvs 15 mars-31 oktober.
Avseende att visa hänsyn så vill nog jag tycka att dykarna generellt har skött sig ganska bra på den platsen, genom att i huvudsak välja att INTE dyka där under båtsäsongen, då det är störst risk för konflikt med lokalbefolkningen.
Dyk Väl & Med Hänsyn!
Pär Ahlgren
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: