Tryckkammarbehandling - mättnadsbehandling

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Efter önskemål från några peroner (dykbekanta och andra dykare) lägger jag här upp ett inlägg jag tidigare postat på ett annat forum. Det är information jag sammanställt för en tid sedan och tänkt lägga upp här på dykarna.nu men avstått från att göra tills nu.

Icke akut dykerimedicinsk rådgivning
Hans Örnhagen
Förbundsläkare SSDF

Efter att ha läst boken The Last Dive för en tid sedan blev jag fundersam kring slutsatsen om att mättnadsbehandling hade kunnat rädda Chrissys liv och postade därför mina frågor till Hans Örnhagen som svarade.

Jag (cc) har citerat väsentlig text från boken ”The last Dive” av Bernie Chowdhury.
Hans Örnhagen har svarat med versaler.

Några fakta om Chris och Chrissys sista dyk från boken.
De använde luft som andningsgas (sid. 257).
Det var 41 grader Fahrenheit (5 grader Celsius) i vattnet (sid. 263).
Planerad dyktid var 20 minuter (sid. 267) och dykdjupet var 230 fot (70 meter) (sid. 268).
Den totala dyktiden blev 40 minuter (sid. 268). På ytan gick det 6-8 fot (1,8-2,4 meter) höga vågor och dykarna kom upp 100-160 fot (30-50 meter) från båten och simmade fram till denna (sid. 270-271). Dykarna hade inte gjort någon dekompression (sid. 270-271).
Chrissy fick syrgas ombord på dykbåten (sid. 274).

"'Were you diving mix?' Butler asked, referring to a helium gas. 'No. We couldn't afford it,' Chrissy said. 'We were on air. We were very narced.'" (sid 286)

"…the team needed to know the condition of Chrissy's blood and had a sample taken. The results were not good. Instead of normal blood, the syringe contained foam”. (sid. 286-287)

Tryckkammarbehandlingen

Sid. 287-288

"Butler decided to keep Chrissy on pure oxygen and take him down to a pressure equivalent to 60 feet, then see how the diver responded to that treatment."
"After a few minutes at 60 feet, the team decided to send Chrissy down to a pressure equivalent to that of 165 feet."

"The scenario that transpired over the next five hours is one that Glenn Butler has since gone over repeatedly with as many hyperbaric experts as he could. All of them have given Butler the same answer: because Chrissy had been diving at 230 feet depth and he was now only at a pressure equivalent to 165 feet, the bubbles would only be reduced slightly; nothing short of a recompression to extreme depths – anywhere from 300 to 400 feet – and a long saturation treatment lasting several days, as well as a complete blood transfusion, could effectively have eliminated the nitrogen bubbles in Chrissy's body."

2. Vad tror du om denna teori? Skulle detta ha kunnat rädda Chrissys liv?

VI VET ATT MÄTTNADSBEHANDLING HAR RÄDDAT MÅNGA SVÅRT SJUKA I DEKOMPRESSIONSSJUKA. DET ÄR DOCK VANLIGTVIS INTE NÖDVÄNDIGT ATT TRYCKA TILL SÅ STORA DJUP OM MAN KAN TRYCKA TIDIGT. HAR BUBBLOR I STOR MÄNGD REDAN BILDATS (SOM DET JU VERKAR FRÅN BLODPROVET ÄVEN OM DETTA VERKAR ÖVERDRIVET) SÅ KAN DET VARA BÄTTRE ATT TRYCKA TILL STÖRRE DJUP.

"There were simply precious few chambers in the world equipped to take a diver down pas 165 feet, and the Jacobi facility was not one of them."

3. Finns tryckkammare i Sverige som klarar av ett högre tryck än 165 fot. Det vore intressant att veta kapaciteten på Sveriges olika tryckkammare.

ÄVEN OM MÅNGA AV KAMRARNA I SVERIGE GÅR ATT TRYCKA TILL MER ÄN 165 FOT DVS 50 M SÅ ANVÄNDS DET ALDRIG I SVERIGE EFTERSOM VI NUMER FÖREDRAR ATT BEHANDLA MED REN OXYGEN OCH 18 M DVS 60 FOT SOM MAN BESKRIVER I TEXTEN. IBLAND KAN DET VARA AKTUELLT ATT GÖRA ETT KORT BESÖK PÅ 50 M FÖR ATT SEDAN AVSLUTA MED OXYGENANDNING PÅ LÄGRE TRYCK.

Sid. 288-289

"The team was following published diving treatment protocol."

4. Vilka "behandlingsprotokoll" används idag?

VANLIGEN TABELL 6 DVS CA 5 TIM MED STÖRSTA DJUP 18 M. BEHANDLING MED 50 M DJUP OCH LUFT TAR VANLIGEN 38 TIM.
VID EN KOMBINATIONSBEHANDLING (TABELL 6A) GÅR MAN FÖRS TILL 50 M I 30 MIN FÖR ATT SEDAN GÖRA RESTEN AV TIDEN MED OXYGEN PÅ 18 OCH 9 M.

Sid. 289-290

"After five hours in the chamber, having successfully gone from 165 feet to the pressure of 60 feet, Chrissy now breathed pure oxygen and was gradually brought up to a pressure equivalent to 30 feet. But he team could see that Chrissy was not responding well to the decreased pressure."
"He had passed out. The team decided to take Chrissy back down to 60 feet. But before they could do so, Chrissy's strong, young heart failed. CPR could not revive him. Chrissy was declared dead…"

5. Skulle du ha gett Chrissy samma behandling idag som han fick då, på Bronx Municipal Hospital (Jacobi Medical Center) 12 oktober 1992 av Glenn Butler?

DET BEROR PÅ TIDEN FRÅN DYKET TILL BEHANDLINGEN. DIREKTUPPSTIGNING FRÅN 40 MIN PÅ 70 M SKULLE KUNNA DÖDA MÄNNISKOR UNDER LOPPET AV 30 - 60 MINUTER.
DET ÄR INTE OMÖJLIGT ATT MÄTTNADSBEHANDLING HADE VARIT LÖSNINGEN I DETTA FALL. PROBLEMET ÄR ATT BEHANDLINGEN MÅSTE STARTAS TIDIGT DVS INNAN BUBBLORNA HAR HUNNIT ATT STOPPA CIRKULATIONEN FÖR LÄNGE ELLER HUNNIT ATT SKADA VÄVNADERNA DE UTVECKLATS I.

/cc

Charlotta Carlén
Charlotta Carlén 2004-03-11 12:38:00
662 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Tryckkammarbehandling - mättnadsbehandling Charlotta Carlén 2004-03-11 12:38
svara Sv: Tryckkammarbehandling - mättnadsbehandlingMartin Quensel2004-03-11 13:11
svara Sv: Tryckkammarbehandling - mättnadsbehandlingMatti Ahlqvist2004-03-12 08:31

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: