Namn: Lösen:

undervattenström

(Läst 679 gånger.)

Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Anmäl detta inlägg till våra moderatorer
Ett dyk spm jag inte glömmer i första taget. Väldigt strömt sista 15 min. Skönt att sväva fram i nån meter från botten och passera alla fiskar som simmade åt motsatt håll. När vi skulle gå till ytan via en lina med boj på så började det bli väldigt strömt på 12 meter och vi alla 5 st hängde i linan och steg till 10 meter sen var det stopp. Nu var strömmen så stark så det var svårt att hålla sig kvar utan ansträngning. Strömmen tilltog och jag hade 50 bar kvar alldeles innan vi skulle börja uppstigning.
Jag vred på huvudet lite för att kolla luften och min mask släppte och jag hade fullt med vatten inne i masken. Nu började paniken komma lite smått och jag tänkte att " nu jävlar är det på riktigt".
Nu är det en röra i minnena, jag vet att jag fick ut det mesta vattnet ur masken men jag hade aldrig koll på läget utan fick hålla ena handen på masken för att den inte skulle flyga av helt. Den andra höll i krampaktigt i repet. Jag försökte klämma fast mig med benen ,ungefär som på gympan när man hänger i lianerna, för att ha båda händerna fria och försöka få koll på hur många bar jag hade kvar och se djupet. Jag lyckades se att det det stod 8 m på datan.

Nu flyttade sig en av de andra ner mot mig och jag kom nån meter mot ytan jag fick tag i en ögla på repet och höll med en hand och det var nästan omöjligt att hålla kvar. Jag hörde att någon regulator började friflöda , kanske min octopus, och jag tänkte att nu skiter jag i detta säkerhetstoppet. ja borde ha hängt nån minut och de dyk vi gjort under dagen skulle inte utgöra nån fara för komplikationer om jag gick upp nu. Jag gjorde tecken till min divebuddie att jag går upp och så släppte jag repet och åkte ett antal meter bort innan jag var uppe vid ytan. De andra kom ganska direkt efter mig.

Bojen skulle vara på 6 meter antar jag då dive master som var närmast bojen hade börjat fylla sin bcd för att få oss upp till säkerhetstoppet på 6 meter. En sjuhelsikes ström, jag kände mig som Hitta Nemo fisken när de hittar jetströmmen. Jag hade lite mindre än 30 bar när jag nådde ytan och fyllde min bcd.
En bra erfarenhet kan man säga.
Kanske finns du här på forumet divebuddie, vore kul att höra hur du upplevde det hela, jag vet att du sa att du hade koll på läget.
Anledningen till mitt inlägg är att få höra av några som har erfarenhet av starka undervattenstömmar. Ja visst jag dök på Cap Verde och ön Sal.

Patrik Håkansson
Patrik Håkansson
2016-05-15 00:51:13
12 postningar

mail 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Det finns inga svar på detta meddelande
«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: