Namn: Lösen:

SVAR: Utrustningsmani

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Håller fullständigt med! Själv har jag gått den förbannat dyra vägen och är nu (o)lycklig ägare till två kompletta utrustningar.

Det finns alldeles för mycket västar med lull-lull såsom 54 D-ringar, 11 spännen för som "bara" just DET märket har, inbyggda slangar, etc. Jag dyker själv med Halcyonvinge och backplate och tror att det är ett system som passar de flesta och som man både kan växa i och avända för aktiv cocktaildykning. Lätt att sätta ihop, lätt att plocka isär och enkel att packa med. Allra bäst är det att man kan sätta fast saker och ting och slippa se ut som en julgran när man ska i plurret. Less is more.

Vad det gäller reggar, är jag övertygad om att membranregulatorer är helt klart att föredra framför kolvregulatorer, som om inte speciellt frysskyddade, är mer frysbenägna. Vilket andrasteg man sedan väljer, är mycket upp till var och en, även om Apex TX100 sägs vara världens bästa regulatorer (någon som vet något om efterföljaren ATX200?)

Torrdräkt är näst intill ett måste om man nu vill förlänga sin svenska dyksäsong till mer än 2-3 månader.

Lampor är även det ett gissel. Själv föredrar jag Extreme Exposure lampor, som består av ett batteripack man sätter fast i västremmen (alt. flaskremmen om man har en konventionell väst) och ett lamphuvud med goodmans grip (man stoppar in handen igenom en klyka så att lamphuvudet sitter på ovansidan av handen och därmed slipper man "hålla" i lampan och kan använda handen till annat.). Det finns även hel- och halvhjärtade variationer på detta, som fungerar mer eller mindre bra. Dock anser jag att de vanligaste lamporan i dykaffärerna, är lampor med pistolhantag och hanledsrem. Risken att tappa dem och inte hitta dem är avsevärt större än förstnämnda system. Förutom lägre brinntid, har de även nackdelen att handen som håller i den, knappt kan användas till annat än att just hålla i lampan.

Mask, snorkel och fenor... Mask är högst individuellt och är väldigt beroende av vilken ansiktsform man har. Tyvärr märker man oftast inte om de funkar förrän man prövat dem i vattnet. Detta är svårt att komma ifrån men så länge man inte kan lämna tillbaka en mask efter att ha dykt med den, är det något man tyvärr får dras med.
Dock vill man ändå ha en lågvolymsmask (för att lätt tömma den om så behövs) samt ett stort synfält. Jag dyker med Cressi Big Eyes och även om man ser ut som en ledsen blodhund, är det den mask som har bäst synfält. Mares Sphere är bra men den har stor distortion åt sidorna, kan inte bytas ut mot optiska linser och har inte lika brett synfält neråt, som Big Eyes har. Scubapros frameless mask är rätt bra men även den slås av BE. Dock är denna mer stryktålig eftersom den är helt i silicon och saknar plasdetaljer.
Fenor hänger på hur tränad man är i benmusklerna. Hård fena=simmar snabbt men kräver styrka (Högsta växeln på en cykel). Mjuk fena=simmar sakta med liten ansträngning (lägsta vxl på cykel). Sedan finns det hur många mellan fenor som helst.
Vill man simma med andra sparkar än vanliga simsparkar t.ex. frogkicks (detta styr vattenstålen rakt bakåt och minimerar risken för att dra upp silt och slam.) så är nog Scubapro Jet Fin bland de bästa (så säger alla tech-dykare i alla fall.) Själv använder jag Technisub Stratos och är rätt nöjd med dem. De är halvhårda och funkar rätt bra i alla sammanhang. Ska nog i alla fall investera i ett par Jet Fin så småningom.
Snorkelköp är nog det lättaste. Välj en som har utbyttbar munstycke i samma standard som vanliga regulatorer (underlättar byte om du biter sönder det), utblåsventil, vågskydd och som inte är räfflad på insidan (ökar andningsmotståndet).

Ska ni sedan dyka med dubbeltuber, snåla inte in på en isolatorkran. Denna kran gör att ni kan stänga av luftpassagen mellan flaskorna och är ett måste om man t.ex. skulle slå i en kran så flaskan friflödar. Utan isolatorkran förlorar du all luft väldigt snabbt, till skillnad mot att ha kvar luft i ena flaskan och kunna sakta men säkert ta dig upp till ytan.

Slutligen tycker jag att dykmodet som är megacoolt nu, dvs att alla ska se ut som supermegacoola attackdykare i helsvart är helt idiotiskt. När du lsedan ligger där och nåt har hänt, vill du så inte synas så bra som möjligt för att blir räddad så fort som möjligt?
Tänk på det och skaffa färger som syns istället. Vill du stajla, köp en armanikostym och häng på Spy Bar (det är innehak för alla wanna-bes i Sthlm, för er som inte bor här).

Stay fonkeee

The Amazing T-Man

Foto saknas

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Utrustningsmani Anders Johnsson 2001-10-11 13:25
svara SVAR: UtrustningsmaniTeno Cabrera Rodríguez2001-10-11 16:22
svara SVAR: SVAR: UtrustningsmaniStuart Bäck2001-10-11 19:31
svara SVAR: SVAR: SVAR: UtrustningsmaniTeno Cabrera Rodríguez2001-10-12 00:33
svara SVAR: SVAR: SVAR: UtrustningsmaniJonas Lindblad2001-10-13 19:46
svara SVAR: SVAR: UtrustningsmaniPiier Berg2001-10-12 12:21
svara SVAR: SVAR: SVAR: UtrustningsmaniTeno Cabrera Rodríguez2001-10-12 21:51
svara SVAR: SVAR: UtrustningsmaniMartin Öhrling2001-10-12 23:03
svara SVAR: SVAR: SVAR: UtrustningsmaniTeno Cabrera Rodríguez2001-10-12 23:44
svara SVAR: UtrustningsmaniGlenn Bengtson2001-10-12 10:20
svara SVAR: SVAR: UtrustningsmaniJonas Lindblad2001-10-13 19:49