UV fotografering med närbildsdlins
(Läst 783 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Hej,vad bra att det här på dykarna fanns en UV-avdelning att ställa frågor på forumet på! Saken är den att jag är ganska novis på foto med min nyligen införskaffade Nikonos 5 och jag skulle behöva ett par tips inför en resa till medelhavet om ett par veckor.Om jag vill använda närbildslinsen, eller close-up lens som det står på den, så undrar jag lite hur man ställer in objektivet på rätt vis. Jag kör en 28 mm ( 1:35 ) lins och jag använder blixt. OK så långt. Sedan har jag läst i en handbok för UV-foto att på Nikonosen ställer man linsen/objektivet på oaändligt och använder blixt och sedan trycker man av bara !( På nikonos måste man i förväg ställa in avståndet på objektivet ) Hur kan det vara så ? Närbildsfota innebär ju att man går nära objektet. Med en 28 mm lins är gränsen någonstans på 0.6 meter tror jag och jag fattar det så att man kan komma ännu lite närmare objektet med close-up linsen fastmonterd utanpå objektivet. OK-men varför då ställa avståndet till oändligt ? Borde ju snarare vara en fråga om att ställa den på minsta möjliga avstånd eller nästa steg ( 0,7 m ). Jag använder Nikonos orginalutrustning bör tilläggas samt att blixten är en SB-102.
Slutligen har jag en fråga till: Om man vill få blixtljust lite svagare kan man använda ett skydd som Nikonos har, en s.k Wide-flash adapter. Nu har jag ingen sådan men går det att använda bara ett stycke tygtrasa, typ vitt lakan, och täcka över blixten med under vattnet ?
Tacksam för svar på detta samt andra bra tips jag som novis bör tänka på vid dykning i medelhavet..
|
Bengt Åhlén | 2007-10-15 09:19 |
![]() | Martin Lundahl | 2007-10-15 09:46 |
![]() | Bengt Åhlén | 2007-10-15 21:30 |
![]() | Martin Lundahl | 2007-10-15 22:39 |
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: