Namn: Lösen:

UV-navigation

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Drar upp en ny tråd i ämnet som började med en fråga om att hitta hem mha sonar.

Navigation under vattnet, alltså.
Jag är dykare sen några år tillbaka, men med ganska få dyk i min loggbok. Det finns alltså massor att lära...

Att hitta hem till nedstigningspunkten i slutet av ett dyk (i de fall det är önskvärt), är för mig och de jag dyker med inte helt lätt, därav min tidigare fråga om sonar och liknande hjälpmedel.

Jag fick en hel del bra synpunkter från Pär Ahlgren:

"PS
Prövat att räkna fentagen i de olika kompassriktningarna ni simmar? Det borde ju hjälpa er att komma lite mer rätt. Annars kan ju fånglinjer och ledstänger vara bra, ex: när ni ska "hem" så följ en djupkurva tills ni kommer till något som går relativt rakt ut från standen (rör, kabel, trädstam, en viss bottenkontur, en egen lagd lina, mm) så att ni inte kan missa den. Så när ni skall hem, så simmar ni bara längs djupkurvan (ledstången) tills ni kommer till ert stopp (fånglinje) så vet ni vart ni är. Kräver ju dock att man rekar lite innan man simmar iväg. För att underlätta det hela så att ni har en grov uppfattning om hur långt ni har kvar till fånglinjen, så kan ni ju använda fensparkar, tid eller luftförbrukning (om ni håller er på samma djup det vill säga) som referens, genom att hålla koll på vägen ut och hem.

DS
Det är väl inte så att kompassproblemen kommer av att ni tiltar kompassen så mycket att skivan inte kan rotera?"

Det senaste dyket var ett dyk för två personer, på för oss ny plats. Vi visste alltså inte mer om bottenförhållandena än det vi kunde se på och gissa oss till från sjökort.
Väl nere under vattnet, varierar djupet mellan 10 och 17 meter, med berget som sticker upp här och där ur botten, dock inte följande någon djupkurva enligt sjökort.
Sikten var ganska dålig, kanske 3 meter som bäst, ½ meter som sämst. Att hitta vägen med hjälp av landmärken (fel ord i sammanhanget, kanske) var alltså svårt.
Att köra på antal fentag lärde vi oss på AOW-kursen, men det är inget jag övat på efter det, men det kanske man borde? Första reaktionen på det är: jag har fullt upp med att titta på saker under vattnet, och med att ha koll på mig själv, jag tror inte jag skulle kunna räkna fensparkar ett helt dyk... Dessutom var det (och är ofta) strömt åt ett håll, men svårt att säga HUR strömt, därmed svårt att veta längden på fensparkarna. Mer tankearbete, således?

När det gäller kompasshandhavande, är det säkert så att den iofs tiltat fast, då det är en ganska liten kompass (egentligen för reservbruk). Inköp av riktig kompass är nästa steg, det är jag helt övertygad om.

Så. Där har ni min verklighet. Jag är som sagt bara i farstun till dykvärlden ännu, så det finns mycket att lära sig, mycket att till sig av andra, och rutin att inhämta.

Är jag ensam om att irra runt planlöst längs botten?
Hur gör ni andra, alla dyker väl inte alltid på ställen med i förväg känd bottentopografi eller med guide?

/Trött på att simma långa ytsim och att känna mig korkad

:o)

Foto saknas
Martin Sundell 2003-06-27 09:54:00
60 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg UV-navigation Martin Sundell 2003-06-27 09:54
svara Sv: UV-navigationJoakim Brosten2003-06-27 10:18
svara Sv: Sv: UV-navigationDan Berg2003-06-27 10:58
svara Sv: UV-navigationHenrik Jonsson2003-06-27 10:39
svara Fler tipsPär Ahlgren2003-06-27 11:13
svara Sv: Fler tipsMartin Sundell2003-06-27 12:33
svara Så någon orkade...Pär Ahlgren2003-06-27 12:44
svara Man kan oxåRichard Åhnberg2003-06-27 15:04
svara Sv: UV-navigationFredrik Ljung2003-06-28 01:45

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg