Sv: Vad får man ta upp?

(Läst 724 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Hummer (Homarus gammarus) och Krabbtaska (Cancer pagurus) får man inte ta som dykare. Och Ostron tillhör markägaren (gäller bara Ostrea edulis inte Crassostrea gigas). Fiskar får inte harpuneras med tex hawaii-sling o dyligt (gäller även kniv...). Jag minns att vi förr resonerade att man kunde ta dom med handen och därefter avfångade dom med kniv. Hmmm...

Alltså finns eg inget hinder att ta upp tex Havskräfta (Nephrops norvegicus) eller strandkrabba (Carcinus maenas).

Personligen tycker jag (numer) att sakerna kan få ligga kvar : Kammusslorna (Pecten maximus) är det tex väldigt dålig återväxt på så har man fyllt en fångstkasse med såna (vilket är fullt möjligt) så har man gjort stor skada. För ett par vintrar sedan dog nästan alla kammusslor i mina trakter så bottnarna var fulla av tomma skal....

OBS jag är ingalunda nån jurist så ni får gärna rätta mig om jag har fel !

(Undrar vad som gäller för Amerikansk hummer (Homarus americanus) är det månde samma som för Svenskt/Japansk ostron som man de facto särskiljer. Myndigheterna är i alla fall inte intresserade av att dom få fotfäste här...)

MVH
FP

Fredrik Plyhm
Fredrik Plyhm 2013-08-05 20:44:01
455 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Vad får man ta upp? Johan Magnusson 2013-08-05 19:31
svara Sv: Vad får man ta upp?Fredrik Plyhm2013-08-05 20:44
svara Straffsatser...Fredrik Plyhm2013-08-05 21:17
svara Sv: Straffsatser...Kent Persson2013-08-05 21:20
svara Sv: Sv: Straffsatser...Johan Magnusson2013-08-05 21:49
svara Sv: Sv: Sv: Straffsatser...P-A Andersson2013-08-05 22:00
svara Noll koll på sötvattenFredrik Plyhm2013-08-06 09:32

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: