Vad hände under mitt dyk?
(Läst 1 755 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Hello!
Jag och en kompis dök i Smögen i helgen men när vi kom ner till 20 m började min regulator typ friflöda. Det var inte fullt blås ut men kanske hälften av friflöde. Jag påkallade uppmärksamhet och försökte stoppa luftflödet genom att knacka med regulatorn mot något hårt (jag använde min reservregulator att andas i under tiden).
Dykbuddyn försökte också få stop på flödet men vi lyckades inte och avbröt dyket och steg upp till ytan igen. Väl uppe var det ca: 80 bar kvar (av 300) så det var bra att vi avbröt. Allt fungerade lugnt och fint utan panik så viss lärdom fick vi av händelsen men det var tråkigt att köra bil i 1,5 h för ett 6 min dyk...
På ytan ser vi att det är is i regulatorn. Det var kallt och gissningsvis någon plusgrad ute och 5 ° på botten. Isen smälte på ytan och reggen funkade som den skulle igen. Vad orsakade detta och är det vanligt? Jag har dykt på vintern några gånger tidigare utan incidenter.
Behöver jag göra något med regulatorn? Den servades förra året. Vilken regulator ska jag ha som klarar vinterdyk?
Vad hände under mitt dyk? | Jörgen Stjernström | 2024-03-12 20:21 |
Sv: Torr luft i flaskan? | Sten Meyer | 2024-03-13 08:16 |
Sv: Vad hände under mitt dyk? | Micke Tilja | 2024-03-13 09:29 |
Sv: Sv: Vad hände under mitt dyk? | Jyri Kyrén | 2024-03-14 07:46 |
Sv: Vad hände under mitt dyk? | Jörgen Stjernström | 2024-03-18 22:10 |
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: