Namn: Lösen:

val av undervattenskamera

(Läst 1 167 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Hallå!
Jag gillar att fotografera under vattnet och har tagit en hel del bilder. Kameran jag använt är ixus60 och 70 modellen. Nu har olyckan varit framme så att min kamera gått sönder och jag får eventuellt köpa en ny. Vilke kamera skulle ni rekomendera?

De erfarenheter jag har av min nuvarande kamera är att jag gärna tar macro bilder eftersom sikten oftast inte är så bra i svenska vatten. Jag har haft en lite avtagbar lins så att jag kan välja att ta macro/ vidvinkel bilder. Detta har varit suveränt eftersom jag då kan byta under själva dyket beroende på vad jag vill fotografera.

Det finns vissa saker som jag gärna skulle vilja att den nya kameran har vilket är följande:

1. Kameran skall kunna ta hyffsat bra bilder på isotal över 200, gärna upp till 400 eller 800 utan att bilderna blir aldeles för brusiga.
2. bildstabilisering hade varit bra. har upptäckt att det är ganska svårt att ta skarpa bilder när det är sämre ljusförhållanden.
3. utgång för extern blixt. Det behövs väldigt mycket ljus för bra bilder har jag upptäckt.

Jag har funderat lite kring en lite mer avancerad kompaktkamera som powershot G9 eller t.ex nikon coolpix p5100 eller liknande. Vad har ni för erfarenheter av dessa, eller är det värt att ta steget ut i system-kamera världen? Det finns ju trevliga systemkameror med bildstabilisering kring 5000:- (ung samma pris som kompakt+1000kr). Undervattenshuset är ifs ganska mycket dyrare för systemkameran.

funderingar?

Foto saknas
Daniel Grafström 2007-11-06 20:56:40
141 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg val av undervattenskamera Daniel Grafström 2007-11-06 20:56
svara Sv: val av undervattenskameraNick Bonnedahl2007-11-07 05:53

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: