Namn: Lösen:

Välja lampa?

(Läst 3 186 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Jag får ofta frågan: Hur stark kanisterlampa skall jag välja för teknisk dykning? En missuppfattning är att det vid all teknisk dykning är bättre ju starkare lampa du har. Svaret är inte så enkelt och jag skall här försöka förklara varför. Rent generellt kan sägas att ju starkare lampa du har desto kortare brinntid får du (förutsatt att du har samma batteri). Ofta kan faktiskt brinntiden vara viktigare än hur starkt lampan lyser. Om du är i stånd att skaffa en ny lampa skall du tänka 5-10 år framåt och fundera på vilken dykning du kommer syssla med. Om du uteslutande kommer dyka djup O/W dykning kan du satsa på en stark lampa med förhållandevis litet batteripack. I OW miljö har ljuset bara en yta att studsa på vilket gör att mycket ljus studsar bort därför behövs mer ljus. Du använder lampan i OW miljö endast en kort del av dyket (bottenfasen) denna utgör runt 25 till max 50 % av dyket. Resterande tid är ned/uppstigning då lampan har mindre betydelse, därför behövs inte heller stort batteri. Kommer du engagera dig i grott/gruvdykning så behövs inte så stark lampa eftersom ljuset studsar från minst 4 ytor i gångarna. Det är förvånansvärt mycket ljus i relativt svaga lampor i over head (oh) miljö. Tänk att du kör bil på natten med halvljus, inte så mycket ljus men kommer du in i en tunnel blir det helt plötsligt jättemycket ljus. Brinntid blir däremot mer betydelsefull eftersom du använder lampan 100% av dyket och gärna vill ha lite extra kräm över. Om du skall hålla på med båda typerna (ow och oh) kan det vara bra att välja en stor kanister med s.k. e/o cord. Då kan du skifta mellan en kraftfullare och en batterisparande lampa efter behov. Vi skall också komma ihåg att kraftfullare lampa som lyser längre än det maximala siktdjupet bara kommer lysa upp partiklar likt helljus i snöstorm. Jag har ofta tyckt att min kompis lampa lyser bättre än min. När vi bytte märkte jag att hans fortfarande var bättre. Det visade sig att vinkeln från kompisens lampa lyste upp mindre partiklar ur min synvinkel, jag hade alltså inte blivit hjälpt av en starkare lampa.

Hoppas du blir hjälpt av detta.

Stefan Hogeborn
Instruktör i Tech/Cavedykning.

Stefan Hogeborn
Stefan Hogeborn 2013-03-09 15:52:27
382 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Välja lampa? Stefan Hogeborn 2013-03-09 15:52
svara Sv: Välja lampa?Manuel Dahlberg2013-03-09 17:19
svara Sv: Välja lampa?Stefan Hogeborn2013-03-09 18:01
svara Kan bara hålla medChristian Svärd2013-03-09 18:26
svara Sv: Välja lampa?Manuel Dahlberg2013-03-09 19:21
svara Sv: Välja lampa?Manuel Dahlberg2013-03-09 19:24
svara Sv: Välja lampa?Urban Classon2013-03-10 11:15
svara Sv: Sv: Välja lampa?Stefan Hogeborn2013-03-10 11:54
svara Sv: Sv: Sv: Välja lampa?Urban Classon2013-03-10 19:48
svara FeaturesPeter Blomqvist2013-03-11 08:00
svara Sv: Sv: Välja lampa?P-A Andersson2013-03-11 15:56