Namn: Lösen:

Sv: Ursäkta min sena ankomst

(Läst 406 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

DYK-OT är roligt om man tävlar lagomt
Meddelas härmed från en av alla de som hade jättekul med den sporten, så länge som ideella krafter orkade arrangera tävlingar. Det händer tyvärr inte längre i Sverige.
Förr kunde vi ha ca 100 deltagare på ett SM, och en av de sista internationella tävlingarna i Överlida (Mitt i skogen i Västergötland, arrangerat av Borås SDK) hade deltagare från 8 nationer.
Men vi hade problem att få ihop tillräckligt med funktionärer.

I princip fanns / finns 2 olika huvudsätt att tävla / orientera under vattnet:
A. Med hjälp av en inplastad karta som är vattentålig och skrivbar och där man efter start (Under vattnet) kan lägga på kompassen (Eller en kurslinjal / gradskiva) och mäta kurs och avstånd, och där strandlinje, kontroller och ev. hinder på simsträckorna finns inritade.
Nackdelen med detta arrangemang är problemet att rita en bra karta som stämmer till alla startande.
Grenen kallades för Par-orientering. (Man simmade alltid med en buddy). Kontrollerna låg förankrade på bara 3 m djup (Osynliga från ytan) och hade ex.vis en kodbokstav som skulle skrivas upp för att bevisa att man varit där. Man följde inte botten, utan simmade på ca 2 m djup. Följeboj i ytan användes. Sträckorna var ca 80 - 200 m långa mellan kontrollerna.

Om jag skulle föreslå en fortsättning eller nystart så borde dessa nu med dagens dräkter och utrustning snarare vara 30 - 80 m långa beroende på hur bra sikt sjön har ifall man vill prova.
I dag är standarddräkten nästan alltid torrdräkt. Vi sam alltid Dyk-orientering i våtdräkter. 3 - 5 mm.
Det var inte många som hade torrdräkt för vanlig dykning ens. (Bland oss Sportdykare)
Om du jämför vattenmotståndet vid simning med de olika dräkttyperna så blir det kollosalt mycket jobbigare att simma samma sträcka med en torris än med en tunnare och mycket slätare våtdräkt.
Särskilt om man försöker simma fort.
Ibland blev jag så varm och svettig i våtdräkten att jag drog ner blixtlåset på jackan under tävlingen. Svårt att göra om med torris. På Par-orienteringen togs tid, så snabbast i mål vann.
Om man sam bort sig och gick upp och tittade var man var, så fick det paret 10 minuter tillägg.
Och inte sam vi med 2 x 12 eller 2 x 15 heller. Men det hände att dubbelsjuor fylldes till 240 bar på den tiden.
Man ville ju vara säker på att luften skulle räcka ända till mål.
De som alltid dyker med samma utrustning för att utveckla sina "skills" får ju det extra jobbigt med stage-flaskorna. Sedan måste jag erkänna att jag inte tagit reda på var karta och kompass skall förvaras om man skall "göra det rätt."
Kompass vanlig armbands- eller skolkompass från Silva eller Suunto i stället för de mer avancerade kompassbyggen som så småningom uppstog. De gjorde bara skillnaden mellan glada amatörer och de riktigt bitna alltför stor.

B. Utan karta. Med hjälp av syftade kurser och mätta avstånd mellan kontrollerna uppskrivna på en skrivskiva simmar man från start till så många av kontrollerna man kan hitta i tur och ordning och helst ända till målet. Denna gren solosimmades oftast, med en ytmarkeringsboj på max 5 m lina som markering och säkerhetshjälp. Även här simmade man på ca 2 m djup, men här syntes kontroller och mål i ytan så man kunde syfta och kolla att den simmande hittade rätt. Någon enstaka gång förekom att man skulle dyka ner till ett något större djup för att uträtta en uppgift.
I England på en tävling har jag skruvat ihop skruvar och muttrar på botten en gång, t.ex.

Ett lättare sätt att mäta sträckor när man lägger en bana är att passa på att mäta när isen ligger, och sänka de förankringar som krävs för kontrollerna.
Tänker någon prova att lägga en bana så föreslår jag att du gör riktigt korta sträckor, så det blir lätt att "hitta runt"
Det måste dessutom vara "strömfritt" annars driver man iväg under letandet.

Jag tycker att det skulle vara roligt om några glada entusiaster provade på Dyk-OT igen, och lade en bana som de kunde träna och tävla på, men den bör vara med korta sträckor och vara lätt att orka runt på. Då kanske de blåser liv i en verksamhet som gör att man kan ha kul i vilken insjö som helst.
Men debriefingen efteråt är också viktig. (Korv, öl och samvaro) Vi brukade ha tävling både lördag och söndag, så man kunde hålla en ordentlig genomgång efter lördagens tävling.
Vissa år på SM kunde vi nog vara något hundratal på debriefingen ....(Det som Nils kallar ”Det sociala”)
På söndagen simmades oftast lite saktare och på enklare bana. Den kallades precisionsorientering.
I sin enklaste form bestod den av att man sam rätt över en liten vik från en fast startpunkt och in mot en "Mållina" som var 20 meter lång och hade flöten varje meter, 2 meter i mitten var 10 poäng, sedan föll poängen till 9, 8, 7 osv till noll. Sedan sam man tillbaka mot en annan mållina.
Fyra - fem såna sträckor räknades samman till ett resultat. Ingen tidtagning på denna gren.
Nils nidbild av mig och Rose-Marie som eviga vinnare är felaktig, det fanns alltid rejält motstånd, och många var snabbare än vi, men ibland hade vi tur.
Orter som hade klubbar som jag kommer ihåg var engagerade var bl.a. Malmö, Göteborg, Borås, Västerås, Hällefors, Filipstad, Grisslehamn och Stockholm.
DYK-OT-instruktör Nr 1
;o)

Dan Berg
Dan Berg 2007-12-14 16:41:24
1 306 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Var tog sporten UV-navigation vägen Björn Carlsson 2007-12-14 07:14
svara jag kommer ihåg...Anders Jälmsjö2007-12-14 08:38
svara Sv: PubliksportBjörn Carlsson2007-12-14 08:51
svara Sv: Var tog sporten UV-navigation vägenNils Möllerström2007-12-14 10:41
svara Sv: Sv: Var tog sporten UV-navigation vägenBjörn Carlsson2007-12-14 10:47
svara Sv: Sv: Sv: Var tog sporten UV-navigation vägenNils Möllerström2007-12-14 11:31
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Var tog sporten UV-navigation vägenMats Karlsson2007-12-15 12:01
svara Till Nils och Dan!Anders Ståhl2007-12-14 19:50
svara Sv: Till AndersDan Berg2007-12-15 09:12
svara Sv: Sv: Till AndersAnders Ståhl2007-12-15 18:32
svara Sv: Sv: Sv: Till AndersDan Berg2007-12-15 22:51
svara Sv: Sv: Till AndersNils Möllerström2007-12-17 08:23
svara ...är all gammal nostalgi bra?Petter Johanson2007-12-14 11:04
svara Sv: ...är all gammal nostalgi bra?Björn Carlsson2007-12-14 11:12
svara Sv: Sv: ...är all gammal nostalgi bra?Petter Johanson2007-12-14 11:34
svara Varför inte tävla i Apnea???Andreas Nilsson2007-12-14 13:47
svara Sv: Sv: ...är all gammal nostalgi bra?Fredrik Jönsson2007-12-14 19:20
svara Sv: ...är all gammal nostalgi bra?Nils Möllerström2007-12-14 11:29
svara Sv: Sv: ...är all gammal nostalgi bra?Petter Johanson2007-12-14 11:37