Namn: Lösen:

Varning för inflatorkonstruktioner

(Läst 2 513 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Jag dyker helst med platta och vinge och använder Halcynons vinge. Vid två tillfällen har nu nipplen i inflatorn flugit ur sitt fäste. Första gången det hände ansåg jag mig själv som orsaken, enär jag antog att jag skruvat in nippeln för hårt och förstört gängorna. Andra gången däremot, vet jag att så inte var fallet. Inflatorn var nyservad och allt var ok. Efter ett dyk på Jürgen Fritz så började det komma bubblor vid inflatorn. Loss med slangen. På 30 meter ungefär satt jag an en reservslang till dräkten (om dräktsgasen skulle ta slut) för att se om det möjligen gick att lösa problemet och för att underlätta avvägningen som helt skedde med dräkten och manuell inblåsning. Det tog 5 s och sedan sa det pang när jag skulle pytsa in luft och hela nippeln satt i inflatorslangen och jag fick stänga av ena kran. Det hela gick bra. Efter den första incidenten så tog jag inflatorn till en vän som är finmekaniker och gör delar åt ett visst dykföretag. Han funderade på helicoil eller bussning för att förstärka konstruktionen. För vid närmare eftertanke kan det inte vara helt optimalt med stålnippel som skruvas ner i en plastgänga. I dag fick jag besked. helicoil går inte på grund av tätningen. Bussning går och det innebär att hålet blir utvändigt större men med kraftigare gängor och större anläggningsyta. Invändigt blir storleken dock densamma och nipplarna passat men nu är det metall mot metall och bussningen limmas dessutom fast så sannolikheten för att nipplen skall åka ut inflatorn torde därmed vara obefintlig. Inflatorgodset blir något tunnare men det bedöms inte ha någon påverkan alls.
Många tankar kring utrustning och val av material och konstruktion får man av detta och jag undrar varför det händer på just dessa inflatorer. Min vän finmekanikern hävdade att Posiedons inflatorer inte är drabbade av dessa problem vilket för mig som inte hyser så stort förtroende för det märket naturligtivs blev en intressant information. Å andra sidan har ingen av mina BCD heller drabbats av dylika problem, och då talar jag om Mares, Aqualung, Oceanic m. fl.
Hur som helst; samtlilga mina Halcyon inflatorer kompletteras nu med bussningar och det kommer sannnolikt inte att bli fler av den sorten - i varje fall inte utan denna tekniska anpassning.
Med detta vill jag uppmärksamma Er på frågan.

Claude Zacharias
Claude Zacharias 2007-10-15 10:21:32
134 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Varning för inflatorkonstruktioner Claude Zacharias 2007-10-15 10:21
svara Sv: Varning för inflatorkonstruktionerErik Rådström2007-10-15 12:01
svara Sv: Varning för inflatorkonstruktionerNiclas Nilsson2007-10-15 13:40
svara Sv: Sv: Varning för inflatorkonstruktionerErik Rådström2007-10-15 17:06
svara Sv: Sv: Sv: Varning för inflatorkonstruktionerAnneli Leina2007-10-15 22:08
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Varning för inflatorkonstruktionerErik Rådström2007-10-16 11:18
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Varning för inflatorkonstruktiAnneli Leina2007-10-16 14:52
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Varning för inflatorkonstruktiErik Rådström2007-10-16 16:47
svara Sv: Varning för inflatorkonstruktionerFredrik Svärd2007-10-15 19:54
svara Sv: Sv: Varning för inflatorkonstruktionerClaude Zacharias2007-10-19 09:05
svara Sv: Varning för inflatorkonstruktionerFredrik Markkula2007-10-22 05:17

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: