VARNING. Ikelite, D80, B&H Photo, o-ringar
(Läst 1 943 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Jag är förbannad. Jävligt förbannad.
För två år sedan köpte jag ett Ikelitehus till min Nikon D80 från B&H Photo i USA. Gick igenom listan på tillbehör och slängde med ett par extra o-ringar av de diverse storlekar som skulle användas. Extra till blixten, blixtkablarna, porten, portförlängningar och bakstycket.
I två års tid har jag använt en och samma o-ring till bakstycket, utan behov av att byta. De två extra o-ringarna jag köpte till bakstycket la jag i en stor ziplock-påse som jag markerade med vad de var till. Samma sak gjorde jag med alla andra o-ringar. En för blixtar, en för porten osv bara så jag snabbt och tydligt kan se var allt ska sitta när jag monterar huset.
Döm om min förvåning när jag plötsligt ser att de två extra o-ringarna jag inte använt än har en helt annan storlek. De är alldeles för små. Vafan är detta egentligen?
Drar upp B&Hs sida på nätet och börjar kolla lite. Går in på mitt konto och kollar gamla ordrar för att se vad jag beställt.
Ser att jag köpt ett "paket" med o-ringar istället för lösa. Detta paketet innehåller då en o-ring till porten och en till bakstycket. (Vilket medför att jag köpt två paket). Går in noggrannare på vilka o-ringar man egentligen får med och jämför med listan på Ikelites hemsida över alla deras delar och tillbehör.
Det visar sig att detta "paketet" som enligt B&H ska passa till huset för D80 egentligen är till för D70-huset som är mycket mindre.
Två år senare står det fortfarande listat på B&H att det är ett tillbehör för D80. Nu är visserligen D80 utgående och inte tillverkas längre, men jag är inte förvånad om det står fel på flera av de tillbehörspaketen som B&H har...
Nu vet jag inte vems felet är. Ikelites eller B&Hs. Är säkert likadant på flera butikers listor över tillbehör. Men jag är nog inte ensam som köpt det "paketet" med o-ringar. Tur nog satt jag hemma och plockade med sakerna när jag upptäckte detta och inte ute på en liveaboard med begränsade reservdelar.
Så till er andra med Ikes D80-hus (och alla andra för den delen): Se till så ni inte köpt "IK551268" från B&H. ( http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=cart&A=details&Q=&sku=348629&is=REG ) Då kan ni ligga i farozonen precis som jag gjorde.
Nu kommer jag skicka mail till B&H för att klaga på detta, samt till svenska återförsäljare för att se om de har några o-ringar på lager (som passar).
Till er med Ikes D70-hus: Någon som vill köpa två o-ringar till bakstycket? Aldrig använda...
/K
VARNING. Ikelite, D80, B&H Photo, o-ringar | Kristian Andreasson | 2009-09-12 16:09 |
Sv: VARNING. Ikelite, D80, B&H Photo, o-ringar | Stefan Fredriksson | 2009-09-14 07:35 |
Sv: VARNING. Ikelite, D80, B&H Photo, o-ringar | Peter Segerdahl | 2009-09-14 09:39 |
Sv: Sv: VARNING. Ikelite, D80, B&H Photo, o-ringar | Henrik L Jonsson | 2009-09-14 10:03 |
Sv: Sv: Sv: VARNING. Ikelite, D80, B&H Photo, o-ringar | Stefan Fredriksson | 2009-09-14 17:17 |
Sv: Sv: Sv: Sv: VARNING. Ikelite, D80, B&H Photo, o-ringar | Henrik L Jonsson | 2009-09-14 18:35 |
Sv: Sv: Sv: Sv: VARNING. Ikelite, D80, B&H Photo, o-ringar | Kristian Andreasson | 2009-09-14 20:11 |
Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: VARNING. Ikelite, D80, B&H Photo, o-ringar | Stefan Fredriksson | 2009-09-16 11:49 |
Sv: VARNING. Ikelite, D80, B&H Photo, o-ringar | Stefan Biehl | 2009-09-16 15:34 |
Sv: Sv: VARNING. Ikelite, D80, B&H Photo, o-ringar | Kristian Andreasson | 2009-09-16 17:04 |
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: