Namn: Lösen:

Sv: Väst/ Vinge/ BCD

(Läst 1 319 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Hej Andreas.
Väst eller vinge, ja det är frågan?. För att dyka bekvämt med väst gäller, hellre "för liten" än för stor.En för stor väst gör att flaskorna/flaskan åker omkring på ryggen, det är inte särskilt bekvämt.En väst har, eller hade i vart fall i regel sämre lyftförmåga än en vinge vilket kan bli lite "spännande" i hög sjö med en tung apparat.Med tung apparat i hög sjö är som regel vingen bättre.Fördelen med en väst är att flytläget i vattnet är bättre än hos en vinge, d.v.s du flyter bekvämt bakåtlutad till skillnad mot en vinge som vill tippa dig framåt mer eller mindre beroende på hur flaskan är monterad, hur du är blyad är naturligtvis även viktigt.Tycker man att en vinge sitter bättre än en väst har man sannolikt dykt med för stor väst.Visst , en vinge sitter med sitt remställ oftast som gjuten vilket gör dykningen bekväm.Jag dyker med både väst och vinge och bägge har sina typiska karaktärer.Behöver du riktigt stor lyftkraft är vingen bäst.Gäller det bekvämlighet under dyk är båda lika bra.Själv tycker jag en väst är klart bekvämast i ytan.En annan för mig viktig sak är en väst/vinge med nödflaska och då är det en väst/vinge från AP-VALVES som gäller.
Mvh Anders

Anders Vilhelmsson

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Väst/ Vinge/ BCD Andreas Myrén 2011-09-16 09:30
svara Utgå från behovMartin Quensel2011-09-16 10:24
svara Sv: Utgå från behovJon Lindeheim2011-09-16 11:00
svara Sv: Väst/ Vinge/ BCDKarl Bergman2011-09-17 10:25
svara Sv: Sv: Väst/ Vinge/ BCDHannu Karjalainen2011-09-17 20:02
svara Sv: Sv: Sv: Väst/ Vinge/ BCDPeter Östman2011-09-17 20:21
svara Sv: Väst/ Vinge/ BCDAnders Vilhelmsson2011-09-17 22:09

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: