SVAR: Vita fläckar på hjärnan...?
Du måste vara inloggad för att skicka mail!
När jag var på tryckkammar besök höll Hans Örnhagen en föreläsning om detta bland annat. Den tyska undersökningen visade att bland vanliga sportdykare, som gjort många dyk (snittet låg mellan 2-300 dyk tror jag) så hade vissa dykare små mikro-infarkter i hjärnan. Dessa syndes som små vita fläckar nät man scannade hjärnan. Samtliga dykare som testades var friska och inga "men" hos dom som hade fläckarna kunde påvisas. Det fanns ingen korrelation mellan fläckarna och ev historial av tryckfallssjuka eller mellan totala antalen dyk tex. Det enda man hittade var ett mycket starkt sammband som innebar att dom som hade fläckar till mer än 90% hade vad som jag har för mig kallas "ferme ovale" eller något sådant, jag minns inte. Men det är i alla fall ett naturligt och ofarligt hjärtfel som ca 30% av alla har, som innebär att ett hål mellan övrehjärtkamrarna som vi har när vi ligger i mammas livmoder, inte har växt ihop helt. Detta gör att små mängder "venöst"-blod(?) kan klämmas över på artär sidan tex vid nysningar eller andra kraftiga rörelser. Detta är normalt inget farligt alls. När man dyker innehåller framförallt det venösa-blodet kvävebubblor och det finns därför anledning att MISSTÄNKA(obs ej bevisat) att det är detta som orsakar fläckarna i hjärnan. Inga negativa effekter har alltså kliniskt kunnat kopplats till detta med hållet i hjärtkammaren.
Det gåt att kolla om man har ett sådant hål, men det kostar några tusenlappar. Hans Örnhagen själv, som dyker väldigt mycket själv (eller i alla fall har), hade inte kollat upp sig själv. Han menade på att det var meningslöst, eftersom han ändå inte skulle sluta dyka om han hade det.
|
Stefan Mattsson | 2001-12-04 13:42 |
![]() | Anders Bengtsson | 2001-12-04 14:10 |
![]() | Per Lundström | 2001-12-04 14:31 |
![]() | Olle Welander | 2001-12-04 14:47 |
![]() | Erik Lindberg | 2001-12-04 17:21 |
![]() | Magness Lindström | 2001-12-04 18:50 |
![]() | Per Lundström | 2001-12-04 23:55 |
![]() | Stefan Mattsson | 2001-12-05 09:48 |
![]() | Linus Eklund-Adolphson | 2001-12-11 12:55 |
![]() | Marcus Lehto | 2001-12-05 09:58 |
«TILLBAKA