VPM on the FLY

(Läst 2 008 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Hej, pga tidigare trad om ratio deco och decompression on the fly och en hel del tjat fran vissa andra att jag ska dela med mig tankte jag beratta lite kort om hur jag gor mina dyk med vpm on the fly:

Efter hogst personlig besvikelse over GUE's gamla deko on the fly och ratio deco's daliga traffsakerhet samt lack av klar algoritm (hogst personlig asikt, de gar utmarkt att dyka med - vill inte starta nagot "krig" har) borjade jag 2005 experimentera med en egen metod for att mimera VPM-B +2 profiler sa noga som mojligt. I intervallet 30-70 meter med bottentid 15-75m med standard deco gaser EAN 50 och 100% har jag inte mer an PLUS 0-3 min fel pa total dekotid. Skillnaden mot tex ratio deco ar att jag:

1) foljer en riktig algoritm (VPM-B)
2) har klart avgransade tid/djup dar det fungerar

Jag har daremot valt att inte publicera den kompletta metoden annu aven om jag sjalv dyker den. Det kommer, bla i en tech-kurs for InDepth:
http://www.indepth-training.com

Det har en tendens att kastas sa mkt skit ni vet :(... Men for er som nu tror jag snackar goja (vem skulle inte tro det) kan jag avsloja en del av den (och ni kan kolla i V-planner tex (+2 konservativ), HLPlanner borde funka men jag vet inte installningarna som stammer):

Forst behover man foljande parametrar, vilka enkelt raknas ut:

Delta-D = maxdjup - 45
Bottom Time Factor (BTF) = bottentid delat med 25

BTF kan raknas ut enklare med trick och detta stammer for 45+m, grundare delar man med 30 istallet

For att fa forsta djupstopp:

D - 20m (minus xxx parametrar jag inte kommer forklara har, avrunda till lite grundare det duger)

For att fa djupstopp total tid (24m och nerat):

Delta-D * BTF / 2

For att fa total dekotid pa EAN50 + 100%:

Bottentid + (Delta-D * BTF)

Om ni kollar tiderna i intervallet pa vilka profiler ni vill (satt pa 2m stopintervall sa blir det annu mer traffsakert!) sa ser ni att deko tiderna stammer inom intervallen jag satt. Rakna pa luft pa grundare dyken och 20/20 el 18/30 pa djupare, eller gue standard eller vad ni vill.... det blir bara mer fel hehe :)

Vill ni veta mer far ni snallt vanta tills jag publicerar :). Anvand nu inte metoden, ni far skylla er sjalva i sant fall! Hela metoden innehaller en del mer knep och knap, bland annat bottengasomrakningar (luft/mix), lost gas och hur man distribuerar osv. Men detta ar karnan...

Jag och nagra av mina elever har gjort kanske ett tusental dyk med den sjalva, upp till 70 minuter pa 60 meter (ok, jag brukar padda sana exponeringar lite extra, erkanner!).

Erik Engberg
Erik Engberg 2007-05-16 15:12:46
545 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg VPM on the FLY Erik Engberg 2007-05-16 15:12
svara Sv: VPM on the FLYKim Davidsson2007-05-16 20:43
svara Sv: Sv: VPM on the FLYErik Engberg2007-05-17 10:29
svara Sv: Sv: Sv: VPM on the FLYKim Davidsson2007-05-17 23:06

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: